این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی مقایسه دقت خواندن، سیالی خواندن و درک مطلب در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری با مشکلات زیادی در زمینه خواندن روبه‌رو هستند از قبیل دقت، سیالی و درک مطلب خواندن. یکی از عواملی که ممکن است مشکلات دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری در حوزه‌های مختلف خواندن را افزایش دهد، اضطراب است بنابراین هدف این پژوهش، مقایسه دقت، سیالی و درک مطلب خواندن دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب بود.
روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم دچار اختلال یادگیری شهر اراک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند 36 نفر (18 نفر بدون علائم اضطراب و 18 نفر با علائم اضطراب) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998)، آزمون تشخیصی خواندن شیرازی و نیلی پور (1384) و مقیاس هوش وکسلر کودکان (2003) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون دقیق فیشر و t مستقل در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
نتایج : نتایج نشان داد که دقت و سیالی خواندن دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب تفاوت آماری معناداری ندارد (0/05p>) ولی درک مطلب خواندن دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری بدون اضطراب به‌صورت معناداری بالاتر از دانش‌آموزان دچار اضطراب بود (0/001p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های می‌توان گفت که اضطراب نقشی در دقت و سیالی خواندن دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری ندارد ولی می‌تواند درک مطلب آنها را کاهش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری، اضطراب، دقت خواندن، درک مطلب، سیالی خواندن

عنوان انگلیسی Comparison of reading accuracy, reading fluency and reading comprehension in students with learning disabilities with and without anxiety symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students with learning disabilities often encounter significant challenges in reading, including accuracy, fluency, and comprehension. Anxiety is one factor that may exacerbate these difficulties. Therefore, this study aimed to compare reading accuracy, fluency, and comprehension among students with learning disabilities who exhibited or did not exhibit symptoms of anxiety.
Methods: This research employed a causal-comparative design. The study population consisted of all elementary school students with learning disabilities in Arak during the 2021-2022 academic year. A purposive sampling method was used to select 36 participants (18 with and 18 without anxiety symptoms). Data was collected using the Spence Anxiety Scale (1998), the Shirazi and Nilipour Diagnostic Reading Test (2004), and the Wechsler Intelligence Scale for Children (2003). Data was analyzed using Fisher's exact test and independent t-tests in SPSS.
Results: The findings revealed no significant difference in reading accuracy or fluency between students with learning disabilities with or without anxiety symptoms (p >.05). However, reading comprehension was significantly higher in students with learning disabilities without anxiety compared to those with anxiety (p <.001).
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that anxiety does not significantly impact reading accuracy or fluency in students with learning disabilities but can reduce their reading comprehension.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning disability, anxiety, reading accuracy, reading comprehension, reading fluency

نویسندگان مقاله مهدی عبداله زاده رافی | mahdi Abdollahzadeh Rafi
Assistant Professor, Department of Psychology, Malayer University, Malayer, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.

علی ارتگلی | Ali Ortegoli
Master, General Psychology, Malayer University, Malayer, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

سعید آریاپوران | saeed Ariapooran
Associate Professor, Department of Psychology, Malayer University, Malayer, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-816-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات