این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۲

عنوان فارسی اثر بخشی بازی های ادراکی حرکتی و بازیهای مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به افزایش بازی­های الکترونیکی، فناوری­های جدید و کاهش فعالیت و مهارت­های حرکتی کودکان ضروری است که توجه بیشتری به ارتقا مهارت حرکتی کودکان صورت گیرد. از آن­جایی که دوران کودکی بهترین دوره برای رشد مهارت­های حرکتی به شمار می­رود . هدف از این مطالعه اثر بخشی بازی­های ادراکی–حرکتی و بازی­های مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیش­دبستانی بود.
 روش­: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی با پیش­آزمون- پس­آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کودکان پیش دبستانی شش سال شهر مراوه تپه در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل دادند. به همین منظور 36 کودک شش سال به روش تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه بازی­های ادراکی-حرکتی (12=n )، بازی­های مهارتی (12=n ) و کنترل (12=n )  به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند. قبل و پس از دوره تمرینی هشت هفته­ای از آزمون تبحر حرکتی برونیکس-اوزورتسکی (1978)، برای سنجش تبحر حرکتی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها و برای بررسی تفاوت بین گروه­ها از آزمون آماری کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. کلیه عملیات آماری توسط نرم افزار SPSS ورژن 26 انجام گردید.
نتایج : نتایج نشان داد که مداخله (تمرین بازی­ها) بر افزایش تبحر حرکتی آزمودنی­ها (0/05  ؛ 105/598= F)؛  بین نمرات مهارت­های حرکتی آزمودنی­ها در پیش­ آزمون و پس­ آزمون بدون توجه به وضعیت گروه، تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: یافته­ های حاصل از پژوهش تاکید دارند که فراهم کردن محیط غنی، هم­چنین راهنمایی، هدایت و برنامه ­ریزی جهت رسیدن به تبحر حرکتی کودکان بسیار ضروری می­باشد. بنابراین، با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهاد می­شود که از بازی­های ادراکی- حرکتی و مهارتی می ­توان برای بهتر شدن تبحر حرکتی کودکان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازیهای ادراکی- حرکتی، بازیهای مهارتی، تبحر حرکتی، کودکان پیش دبستانی

عنوان انگلیسی The effectiveness of perceptual-motor games and skill games on motor skills of preschool children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Due to the increase of electronic games, new technologies, and the decrease of children's activity and movement skills, it is necessary to pay more attention to the improvement of children's movement skills. Since childhood is considered the best period for the development of motor skills, the purpose of this study was the effectiveness of perceptual-motor games and skill games on the motor skills of preschool children.
 Method: The current research was semi-experimental and field-type with pre-test-post-test. The statistical population of the present study was made up of six-year-old preschool children of Marave Tepe City in the academic year 2022-2023. For this purpose, 36 six-year-old children were randomly selected and divided into three groups of perceptual-motor games (n=12), skill games (n=12), and control (n=12) in a simple random manner. Before and after the eight-week training period, Bruininks- oseretsky Test of Motor Proficiency (1978), was used to measure motor skills. A statistical covariance test and Bonferroni's post hoc test were used to analyze the data and check the groups' differences. All statistical operations were performed by SPSS software version 26.
Result: The result showed that the intervention (playing games) increased the subjects' motor skills (F = 105.598; 0.05);  There is a significant difference between the scores of subjects' motor skills in the pre-test and post-test regardless of the group status.
Conclusion: The findings of the research emphasize that providing a rich environment, as well as guidance, guidance, and planning is very necessary to improve children's motor skills. Therefore, according to the results of the research, it is suggested that perceptual-motor and skill games can be used to improve children's motor skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله perceptual-motor games, preschool children, motor skills, skill games

نویسندگان مقاله آنا حسنی | Ana Hassani sosehab
MSc. Department of Educational Sciences Gonbad Kavoos Branch, Islamic Azad University, Gonbad Kavoos, Iran
کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران

علی مصطفی لو | Ali Mostafaloo
Assistant Professor in Department of Physical Education, Gonbad Kavoos Branch, Islamic Azad University, Gonbad Kavoos, Iran
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران

ایوب منصوری | Ayoub Mansouri
Assistant Professor, Lecturer of Persian language and literature department, Gonbad Kavoos Branch,Islamic AzadUniversity,Gonbad Kavoos, Iran
مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-778-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات