این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 31 شهریور 1404
پرستاری کودکان
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۰-۲۰
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی- رفتاری برتحریف های شناختی در مادران دارای کودک دبستانی یا پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه
: سلامت روان مادر-کودک با تحریفهای شناختی مادران مرتبط است.
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی
درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی- رفتاری
بر
تحریف شناختی در مادران دارای فرزند پیش دبستانی یا دبستانی بود.
روش:
پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود.
جامعه آماری شامل مادران مراجعه کننده به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی غرب شهر تهران در سال 1401 بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر مادر انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله (
درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی- رفتاری)
و یک گروه گواه جایگزین شدند (هرگروه 20 نفر).
ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و
پرسشنامه تحریفهای شناختی بین فردی(
ICDS
)
بود.
نتایج
:
بین نمرات
تحریفهای شناختی گروههای
:
درمان مبتنی بر دل بستگی، درمان شناختی- رفتاری و گواه تفاوت معناداری وجود دارد
(
0
/
001>
p
).
آزمون بنفرونی نشان داد که با وجود عدم تفاوت معنادار بین دو روش درمانی (
(0/05<
p
)
) اما اختلاف میانگین تاثیر درمان مبتنی بر دل بستگی اندکی بیش از درمان شناختی- رفتاری بود
.
نتیجه گیری:
درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی رفتاری هر دو روش مناسبی جهت بهبود تحریفهای شناختی مادران است. با توجه به اقتضای شرایط میتوان از هر کدام از درمانهای مطرح شده برای کاهش تحریفهای شناختی مادران دارای کودک دبستانی و یا پیش دبستانی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مادران، کودک، تحریف های شناختی، درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر دلبستگی
عنوان انگلیسی
Comparing the Effectiveness of Attachment-Based Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Cognitive Distortion in Mothers with Elementary School or Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Mother-child mental health is related to mothers' cognitive
distortions. The present study aimed to compare the effectiveness of attachment-based therapy and cognitive-behavioral therapy on cognitive distortion in mothers with preschool or elementary school children.
Method:
It was a quasi-experimental research
with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included mothers who were referred to the counseling centers of the Welfare Organization of West Tehran in 2023. Using the available sampling method, 60 mothers were selected and randomly divided into two interventional groups (attachment-based therapy and cognitive-behavioral therapy) and a control group (20 people in each group). The research tools included demographic information and the Interpersonal Cognitive Distortion Questionnaire (ICDS).
Result :
The results showed that there is a significant difference between the scores of cognitive distortions of the groups: attachment-based therapy, cognitive-behavioral therapy, and control (p<0.001). Benferroni's test showed that despite the lack of significant difference between the two treatment methods (p < 0.05) the difference in the average effect of attachment-based therapy was slightly more than cognitive-behavioral therapy.
Conclusion:
Therapy based on attachment and cognitive behavioral therapy are both suitable methods for improving mothers'
cognitive distortions. According to the exigencies of the situation, the mentioned treatments can be used to reduce the cognitive distortions of mothers with elementary school or preschool children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mothers, Children, Cognitive distortions, Attachment-based therapy, Cognitive-behavioral therapy
نویسندگان مقاله
سمانه حقیری | Samaneh Haghiri
PhD Student, Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران1
حمید مولایی | Hamid Molayi
Assistant Professor, Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
فرشید خسروپور | Farshid Khosropour
Assistant Professor, Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-777-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات