|
مطالعات اجتماعی ایران، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
گفتمان کاوی موسیقی از مشروطه تا انقلاب ۱۳۵۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقاله حاضر در پی مقایسه گفتمانی موسیقی دوره مشروطه با انقلاب 1357 است. تحولات گفتمانی موسیقی در این دو دوره میتواند تحولات گفتمانی دو دوره تاریخی ایران بهویژه در شرایط انقلابی را به نمایش بگذارد. در دوره مشروطه تصنیفهای عارف قزوینی و سپس محمدتقی بهار (اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول) بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند؛ عارف مشهورترین تصنیفساز این دوره است که آثارش همچنان در تاریخ اجتماعی و موسیقی ایران باقی مانده است. «کانون موسیقی چاووش» نیز بهعنوان نمونهای برای تصنیفهای دوره انقلاب 1357 برگزیده شده است. تفاوتهای اجتماعی دو دوره، تولید محتوایی متفاوت داشته است؛ اشعار دورۀ مشروطه کمتر حالتی حماسی دارند و بیشتر با غم و اندوه روایتگر اوضاع اجتماعیاند. اشعار در دوره انقلاب 1357 بهویژه تصنیفهای ساخته شده توسط کانون چاووش، بیشتر حالتی حماسی داشته و در پی تهییج جامعه نیز برمیآیند. این وضعیت بهلحاظ فرم نیز قابل مشاهده است؛ موسیقی دوره انقلاب 1357 مارشگونه و مهیج و به طور کلی «رزمی» است برخلاف موسیقی مشروطه که حزنانگیز و شِکوهگر است و هردوی اینها نشان از وضعیت اجتماعی و گفتمان اجتماعی هر دوره دارند. این مقایسه نشان میدهد که جامعه در دوره مشروطه با شکستهایی که مواجه شده است به یأس اجتماعی دچار شده است این در حالی است که گفتمان انقلاب 1357 گفتمانی است که جامعه را به مبارزه مداوم و رسیدن به پیروزی تشویق میکرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
گفتمان،گفتمان انتقادی،موسیقی انقلابی،موسیقی مشروطه،هنر انقلابی، |
|
عنوان انگلیسی |
Discourse Mining of Music from the Constitutional Period to the Revolution of 1357 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article seeks to compare the discourse of the music of the Constitutional period to the revolution of 1979(Iranian revolution). Musical discourse developments in the two periods can show the discursive developments of two historical periods of Iran, especially in revolutionary conditions. In the constitutional period, the compositions of Aref Qazvini and then Muhammad Taqi Bahar (late Qajar and early Pahlavi I) have been selected as examples; Aref is the most famous composer of this period, whose works remain in the social and musical history of Iran. The "Chavush Music Center" has also been selected as an example for the compositions of the period of the revolution of 1979. The social differences between the two periods have been the production of different contents, the poems of the constitutional period are less epic, and they're more of a social narrator with grief. Poems during the revolution of 1979 especially compositions made by Chavosh Center, they're more epic, and they're also looking to stimulate the society. This is also obvious in the form, the music of the revolution of 1979 is march and exciting and generally "heroic verse" unlike constitutional music which is sad and querulous, and both show the social status and the social discourse of each period. This comparison shows that the society has suffered social despair in the constitutional period with the failures it has faced; this is while the discourse of the revolution of 1979 encourages the society to fight continuously and achieve victory. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
گفتمان,گفتمان انتقادی,موسیقی انقلابی,موسیقی مشروطه,هنر انقلابی |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا ذوالفقاری | دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مهناز رونقی نوتاش | استادیار علوم ارتباطات، دانشکدة علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
بهرنگ صدیقی | استادیار دانشکدة روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jss-isa.ir/article_720138_39e517b9d9950018ab7174d86176f373.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|