این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
علوم و صنایع غذایی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۱۵۸، صفحات ۱۵-۳۰
عنوان فارسی
تبیین الگوی مصرف و ارزیابی رفتار خریداران و مصرف کنندگان کنسرو ماهی تن در استان مازندران با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق حاضر مطالعه الگوی خرید و مصرف کنسرو ماهی تن در استان مازندران با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزیشده بود.
به همین منظور پس از تعیین فرضیات تحقیق، پرشسنامهای متناسب طراحی و توسط جامعه آماری تکمیل شد. جامعه آماری پژوهش
،
کل استان مازندران بود که به صورت تصادفی 10 شهر جهت مطالعه میدانی با حجم نمونه 600 نفر انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیات و بررسی شدت رابطه بین گویههای آنها، مدل مفهومی متناسب
طراحی
و با استفاده از نرمافزار لیزرل (روش مدل
سازی معادلات ساختاری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق یافتهها، حدود 60 درصد خانوارهای جامعه آماری سالیانه 10 تا 12 عدد قوطی کنسرو
ماهی تن
خریداری و مصرف میکردند. برند، سایز 150 تا 180 گرم و همچنین هایپرمارکتها جزو اولویتهای اول جامعه آماری پیرامون سه شاخص ویژگیهای بستهبندی، سایز و اماکن خرید بودند. نتایج اجرای مدل مفهومی پژوهش در دو حالت استاندارد و معنیداری نشان داد که فقط
فرضیه اثرگذاری معنیدار ریسک درکشده بر هنجارهای ذهنی رد و سایر فرضیات تائید شدند. مطابق نتایج، از بین سه متغیر برند، کیفیت و مشخصات بستهبندی، برند کنسرو ماهی تن با ضریب تاثیر 52/0 بیشترین اثر را بر نگرش خریداران داشت. در ادامه مشخص شد اثرگذاری سودمندی درکشده بر هنجارهای ذهنی (56/0) بیشتر از درآمد (43/0) است. مطابق یافتهها، قیمت کنسرو ماهی تن با ضریب اثر 41/0، متغیر تبلیغات و آموزش با ضریب اثر 32/0 و متغیر اماکن خرید با ضریب اثر 24/0 به صورت معنیداری بر سازه کنترل رفتار درکشده موثر بودند. از بین سازههای نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درکشده، موثرترین سازه بر تصمیم به خرید و مصرف کنسرو ماهی تن، نگرش بود (با ضریب اثر 47/0). خروجی چنین مطالعاتی به مسئولین مرتبط با اقتصاد شیلاتی و سلامت جامعه به ترتیب در تعیین راهبردهای مناسب جهت افزایش بهرهوری و حفظ سلامت جمعیت کمک شایانی خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرآورده های دریایی،نظریه رفتار برنامه ریزی شده،بسته بندی،برند،مازندران
عنوان انگلیسی
Explaining the pattern of consumption and evaluating behavior of canned tuna buyers and consumers in Mazandaran province using the theory of planned behavior
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to study the buying and consumption pattern of canned tuna in Mazandaran province using the theory of planned behavior. For this purpose, after determining the research hypotheses, a suitable questionnaire was designed and completed by the statistical community. The statistical population of the research was the entire Mazandaran province that 10 cities were randomly selected for field study with a sample size of 600 people. In order to test the hypotheses and examine the intensity of the relationship between their items, an appropriate conceptual model was designed and analyzed using Lisrel software. According to the findings, about 60% of the households of the statistical population bought and consumed 10 to 12 cans of canned tuna every year. Brand, size 150 to 180 grams, as well as hypermarkets were among the first priorities of the statistical community regarding the three indicators of packaging characteristics, size and shopping places. The results of running the research conceptual model in two modes, standard and significant, showed that only the hypothesis of a significant effect of perceived risk on subjective norms was rejected and other hypotheses were confirmed. According to the results, among the three variables of brand, quality and packaging specifications, canned tuna brand had the greatest effect on buyers' attitudes with an impact factor of 0.52. In the following, it was found that the effect of perceived usefulness on subjective norms (0.56) is more than income (0.43). According to the findings, the price of canned tuna with an effect coefficient of 0.41, advertising and education variable with an effect coefficient of 0.32, and shopping places variable with an effect coefficient of 0.24 were significantly effective on the perceived behavior control element…
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Marine products,Theory of planned behavior,Packaging,Brand,Mazandaran
نویسندگان مقاله
سهیل ریحانی پول | Soheyl Reyhani Poul
Lecturer at Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources
مدرس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری (حق التدریس)
سکینه یگانه | Sakineh Yeganeh
Professor, Department of Fisheries, Faculty of Animal Science and Fisheries, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, Sari, Iran
استاد، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران.
شبنم حقیقت خواجوی | Shabnam Haghighat khajavi
Assistant professor, Department of Food Science and Technology, Faculty of Agricultural Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمد خلیلی | Mohammad Khalili
Free
آزاد
نشانی اینترنتی
http://fsct.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-47399-14&slc_lang=fa&sid=7
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات