این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۳، شماره ۹، صفحات ۸۱۲-۸۲۷
عنوان فارسی
تأثیر درمان ذهنآگاهی بر تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست: یک مطالعه نیمهتجربی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست بهدلیل نداشتن تجربه اجتماعی و عاطفی کافی در مقایسه با نوجوانان ساکن در خانواده، اختلالات عاطفی، رفتاری و گرایش به رفتارهای پرخطر بیشتری از خود بروز میدهند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر درمان ذهنآگاهی بر تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست بود.
مواد و روشها:
روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود.
جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان دختر بدسرپرست و بیسرپرست مقیم مراکز نگهداری بهزیستی شهر اردبیل در سال 1403 بود که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند 30 نوجوان دختر بدسرپرست و بیسرپرست انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای
درمان مبتنی بر
ذهنآگاهی
Taylor
را دریافت کرد
و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد.
برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم هیجانی
Gross
و
John
، مقیاس خودآگاهیشناختی
Wells
و
Cartwright
و گرایشبهرفتارهای پرخطر نوجوانان
ZadehMohammadi
استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
نتایج نشانداد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت معناداری بین میانگین پسآزمون دو گروه در تنظیم هیجان (757/2=
F
،
038/0
=
P
، 286/0=
η
2
)،
خودآگاهی شناختی
(289/48=
F
،
001/0>
P
، 622/0=
η
2
) و گرایش به رفتارهای پرخطر (655/2=
F
،
042/0=
P
، 263/0=
η
2
) وجود داشت
.
نتیجهگیری:
نتایج نشان داد که
درمان ذهنآگاهی بر تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست اثربخش است.
بنابراین، میتوان از
درمان ذهنآگاهی
در کاهش مشکلات
نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست
استفاده نمود
.
واژههای کلیدی:
درمان ذهنآگاهی، تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی، گرایش به خطرپذیری، نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان ذهنآگاهی، تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی، گرایش به خطرپذیری، نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست
عنوان انگلیسی
The Effect of Mindfulness Therapy on Emotion Regulation, Cognitive Self-Awareness, and Tendency to High-Risk Behaviors in Orphaned and Poorly Monitored Adolescents: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Adolescents without guardians and abused adolescents exhibit more emotional and behavioral disorders and a tendency to high-risk behaviors due to lack of sufficient social and emotional experience compared to children living in the family. The aim of this study was to investigate the effect of mindfulness therapy on emotional regulation, cognitive self-awareness, and the tendency to high-risk behaviors in orphaned and poorly supervised adolescents.
Materials and Methods:
The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all abused and orphaned female adolescents residing in welfare care centers of Ardabil City in 2024, among whom 30 abused and orphaned female adolescents were selected by purposive sampling method and were randomly assigned into the experimental (15 people) and control (15 people) groups. The experimental group received 8 90-minute sessions of Taylor’s mindfulness-based therapy and the control group received no training. To collect data, Gross and John's Emotional Regulation Questionnaire, Wells and Catwright's Cognitive Self-Awareness Scale, and ZadehMohammadi’s Tendency to High-Risk Behaviors of Adolescents were used. Data was analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results:
The findings
showed that after controlling for the effects of the pretest, there was a significant difference between the mean of the two groups in emotion regulation (F=2.757, p=0.038, η
2
=0.286), cognitive self-awareness (F=48.289, p<0.001, η
2
=0.622), and tendency to high-risk behaviors (F=2.655, p=0.042, η
2
=0.263).
Conclusion:
The results showed that mindfulness therapy is effective on emotional regulation, cognitive self-awareness, and tendency to high-risk behaviors in orphaned and poorly supervised adolescents. Therefore, mindfulness therapy can be used to reduce the problems of orphaned and poorly supervised adolescents.
Key words:
Mindfulness therapy, Emotion regulation, Cognitive self-awareness, Tendency to high-risk behaviors, Orphaned and poorly supervised adolescents
Funding:
This study did not have any funds.
Conflict of interest:
None declared.
Ethical considerations:
The Ethics Committee of Kharazmi University approved the study (IR.KHU.REC.1403.059).
Authors’ contributions:
- Conceptualization:
Aysan Sharei
- Methodology:
Aysan Sharei
- Data collection:
Ali Salmani
- Formal analysis:
Ali Salmani
- Supervision:
Abdolrahim Kasai Esfahani
- Project administration:
Abdolrahim Kasai Esfahani
- Writing – original draft:
Aysan Sharei, Abdolrahim Kasai Esfahani, Ali Salmani
- Writing – review & editing:
Aysan Sharei, Abdolrahim Kasai Esfahani, Ali Salmani
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness therapy, Emotion regulation, Cognitive self-awareness, Tendency to high-risk behaviors, Orphaned and poorly supervised adolescents
نویسندگان مقاله
آیسان شارعی | Aysan Sharei
دانشگاه خوارزمی
عبدالرحیم کسایی اصفهانی | Abdolrahim Kasaeei Esfahani
دانشگاه خوارزمی
علی سلمانی | Ali Salmani
دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6836-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات