روانشناسی بالینی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک می‌پردازد. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی می‌تواند در بهبود علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تأثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع طرح تجربی )آزمایشی) بود که در آن نمونه‌ای شامل 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. یافته‌ها: نتایج تحلیل‌های به عمل آمده نشان داد که کاربرد و آموزش خود‌آموزی کلامی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین‌ فردی آنها می‌گردد. این یافته‌ها حائز تلویحات نظری و عملی در زمینه‌های بالینی بوده و به طور تفضیلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که کاربرد و آموزش خود‌ آموزی کلامی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی دانش آموزان دارای اختلال سلوک می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال‌ سلوک، خودآموزی‌کلامی، سازگاری اجتماعی،

عنوان انگلیسی The Effect of Verbal Self – Instruction on Social Adjustment in Children with Conduct Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of verbal self – instruction on social adjustment in children with conduct disorder. Method: In this experimental research, 20 students (Fourth & Fifth grades) with conduct disorder were selected from Tabriz Schools and randomly assigned into experimental and control groups. Subjects selected according to DSM-IV-TR criteria and CSI-4. The experimental group instructed through verbal self instruction training for 10 sessions and the control group received no intervention. Results: The findings indicate that the application of verbal self-instruction had significant effects on social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder. Conclusion: This program can be helpful to improve social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conduct Disorder, Verbal Self-Instruction, Social Adjustment

نویسندگان مقاله t هاشمی |


a اقبالی |


محمد مهدی علیلو | m m



نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/article_1971_4fcdfa9dd7e63cdd4c1d9195cf615fe9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-339267.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات