|
روانشناسی بالینی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک میپردازد. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علائم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تأثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع طرح تجربی )آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. یافتهها: نتایج تحلیلهای به عمل آمده نشان داد که کاربرد و آموزش خودآموزی کلامی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی آنها میگردد. این یافتهها حائز تلویحات نظری و عملی در زمینههای بالینی بوده و به طور تفضیلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کاربرد و آموزش خود آموزی کلامی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی دانش آموزان دارای اختلال سلوک میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال سلوک، خودآموزیکلامی، سازگاری اجتماعی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Verbal Self â Instruction on Social Adjustment in Children with Conduct Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of verbal self â instruction on social adjustment in children with conduct disorder. Method: In this experimental research, 20 students (Fourth & Fifth grades) with conduct disorder were selected from Tabriz Schools and randomly assigned into experimental and control groups. Subjects selected according to DSM-IV-TR criteria and CSI-4. The experimental group instructed through verbal self instruction training for 10 sessions and the control group received no intervention. Results: The findings indicate that the application of verbal self-instruction had significant effects on social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder. Conclusion: This program can be helpful to improve social adjustment and interpersonal relations in students with conduct disorder |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Conduct Disorder, Verbal Self-Instruction, Social Adjustment |
|
نویسندگان مقاله |
t هاشمی |
a اقبالی |
محمد مهدی علیلو | m m
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/article_1971_4fcdfa9dd7e63cdd4c1d9195cf615fe9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-339267.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|