این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
پژوهشنامه اقتصاد کلان
، جلد ۱۹، شماره ۴۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شبیهسازی تأثیر اصلاح قیمت بنزین بر تورم، رفاه کل و کسری بودجه دولت (رهیافت مدل تعادل عمومی محاسبهپذیر پویای بازگشتی)
چکیده فارسی مقاله
با توجه به ناکاراییهای سیاستگذاری تخصیص یارانه بنزین در ایران، در این مطالعه به بررسی شبیهسازی 18 سناریو جهت اصلاح قیمت بنزین، در قالب نوع حذف یارانه (طی دوره سه، پنج و ده سال)، نوع جبران حمایتی (نقدی یا سهمیهای) و سطح پوشش حمایتی (تمامی دهکهای درآمدی، از دهکهای پائین و متوسط درآمدی و تنها از دهکهای پائین درآمدی) بر مصرف بنزین، تورم عمومی، کسری بودجه دولت و رفاه کل پرداخته شد. برای این منظور، دادههای مورد نیاز از ماتریس حسابداری اجتماعی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گردآوری شده و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از رهیافت جدید مدل تعادل عمومی محاسبهپذیر پویای بازگشتی (RDCGE) استفاده شد. نتایج نشان داد که در میان سناریوهای مورد بررسی، بهترین سناریو، سناریوی حذف یارانه بنزین طی دوره ده ساله (رساندن قیمت طی ده سال از 0.05 دلار/ لیتر کنونی به قیمت فوب خلیج فارس یعنی 1 دلار/ لیتر)، جبران حمایتی نقدی (پرداخت نقدی معادل سهمیه 60 لیتر بنزین ماهانه) و پوشش حمایتی از دهکهای پائین و متوسط درآمدی میباشد. در اینصورت، قیمت بنزین میبایست سالانه معادل 34.93 درصد افزایش یابد. همچنین، مصرف بنزین 8.0 درصد و کسری بودجه دولت 8.2 درصد کاهش یافته و تورم عمومی 8.5 درصد و رفاه کل 1.8 درصد افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصلاح قیمت بنزین، تورم، رفاه کل، کسری بودجه دولت، مدل تعادل عمومی محاسبهپذیر پویای بازگشتی (RDCGE)،
عنوان انگلیسی
Simulating the Effect of Gasoline Price Reform on Inflation, Total Welfare and Government Budget Deficit (Recursive Dynamic Computable General Equilibrium Model Approach)
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the problems caused by the inefficiencies of the current policy of gasoline subsidy allocation in Iran in this study, the results from the simulation of 18 scenarios to reform the price of gasoline, in the form of the type of gasoline subsidy removal (during a three-year period, during a five-year period, and during a ten-year period), the type of support compensation (cash or quota) and the level of support coverage (all income deciles, low and middle income deciles and only low income deciles) were analyzed on gasoline consumption, general inflation, government budget deficit and total welfare. For this purpose, the required data was collected from the social accounting matrix of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran, and the new approach of the recursive dynamic calculable general equilibrium model (RDCGE) was used to analyze the data. The results showed that among the examined scenarios, the best scenario is the scenario of removing the gasoline subsidy during the ten-year period (bringing the price from the current $0.05/liter to the FOB Persian Gulf price of $1/liter), cash support compensation (payment Cash equivalent to the quota of 60 liters of gasoline per month) and support compensation for low and middle income deciles. In this case, the price of gasoline should increase annually by 34.93%. Also, gasoline consumption will decrease by 8.0% and the government budget deficit will decrease by 8.2%, and general inflation will increase by 8.5% and total welfare will increase by 1.8%.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اصلاح قیمت بنزین, تورم, رفاه کل, کسری بودجه دولت, مدل تعادل عمومی محاسبهپذیر پویای بازگشتی (RDCGE)
نویسندگان مقاله
روح اله کریمی |
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد کرمان
علی ریس پور |
دانشگاه آزاد کرمان
محسن زاینده رودی |
دانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jes.journals.umz.ac.ir/article_5247_5e7cc8365edaa3bd993bc3e3db8f7a04.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات