این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 3 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۲۰۹-۲۱۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و حل مسئله با نقش میانجی ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای فراشناختی و حل مسئله با نقش میانجی ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه لرستان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 4439 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای
تعداد 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای حل مسئله پارکر (1997)، راهبردهای شناختی و فراشناختی مکاینری و داوسن (2004)، ذهنیت خلاقانه کارووسکی (2014) و سبکهای یادگیری کلب (1985) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 انجام گرفت. نتایج نشان داد که راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله دانشجویان اثر مستقیم و معنیداری دارد. همچنین، ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا نیز بر حل مسئله دانشجویان اثر مستقیم و معنیداری دارند. علاوه بر این، راهبردهای فراشناختی بر حل مسئله از طریق ذهنیت خلاقانه (0/483=β) و تفکر واگرا (0/054=β) اثر غیرمستقیم و معنیداری دارد. به طور کلی نتایج نشان داد ذهنیت خلاقانه و تفکر واگرا نقش میانجیگری مثبت و معنیداری در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و حل مسئله دانشجویان دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حل مسئله،راهبردهای فراشناختی،ذهنیت خلاقانه،تفکر واگرا،
عنوان انگلیسی
Investigating the Relationship Between Metacognitive Strategy and Problem Solving with the Role of Mediating Creative Mindsets and Divergent Thinking in Students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to examine the relationship between metacognitive strategies and problem solving with the role of mediating creative mindsets and divergent thinking in undergraduate students at Lorestan University. The method this research is basic in terms of its purpose and descriptive-correlational in terms of the method of collecting structural equation modeling data. The statistical population in the research included all students of Lorestan University in the academic year 2022-2023 in the number of 4439 of which 375 people were cluster randomly as a sample. In this research, problem solving inventory parker's (1997), cognition and metacognition strategies questionnaire of McInroy and Dawson (2004), creative mindset scale Karwowski (2014) and learning style inventory Kolb (1985) questionnaire were used to collected information. Data analysis use of SPSS-26 software and structural equation modeling in AMOS-24. The results show that a significant direct positive effect of metacognitive strategies on problem solving among students. Also, creative mindsets and divergent thinking the has a significant direct effect on the problem solving among students. Additionally, metacognitive strategies has a significant indirect effect on problem solving through creative mindsets (β=0.483) and metacognitive strategies has a significant indirect effect on problem solving through divergent thinking (β=0.054). The results show that
creative mindsets and divergent thinking have a mediating positive and significant effect the relationship between metacognitive strategies and problem solving.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حل مسئله,راهبردهای فراشناختی,ذهنیت خلاقانه,تفکر واگرا
نویسندگان مقاله
عزتاله قدمپور |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
داود کاظمی فرد |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
محمد جلالوند |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
آذین حیات پور |
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_18945_69d42ad1c9c99ab0906296b00bc68ba6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات