این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 3 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۹۷-۱۰۷
عنوان فارسی
رابطه بین معنا در زندگی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان: نقش میانجی سرمایه روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
بهزیستی روانشناختی یکی از مهمترین شاخصها در ارزیابی سلامت روانشناختی افراد است، که میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطه بین معنا در زندگی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز در سه ماه اول سال 1402 بودند. در این مطالعه 240 نفر به روش نمونهگیری در دسترس در یک نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه معنای زندگی استیگر و همکاران (MLQ)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که اثر مستقیم معنا در زندگی بر بهزیستی روانشناختی (0/346= β) و سرمایه روانشناختی (0/753= β) معنادار بود، همچنین اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی (0/494= β) معنادار بود (0/05>P). همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی در بین معنا در زندگی و بهزیستی روانشناختی (0/372=β) نقش میانجی جزئی داشت (0/05>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که معنا در زندگی هم به صورت مستقیم و هم به واسطه ارتقاء مولفههای سرمایه روانشناختی بر بهبود بهزیستی روانشناختی دانشجویان موثر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنا در زندگی،بهزیستی روانشناختی،سرمایه روانشناختی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Meaning in Life and Psychological Well-Being Among University Students: Mediating Role of the Psychological Capital
چکیده انگلیسی مقاله
Psychological well-being is one of the most important indicators in evaluating people's psychological health which can be influenced by different factors. The purpose of this study was to investigate the mediating role of psychological capital in the relationship between meaning in life and psychological well-being in university students. This is a descriptive correlational research which was done by the method of structural equation modeling. The statistical population of this study was the students of University of Tabriz in the first three months of 1402. In this study, 240 people participated in an online survey using available sampling method. In order to collect data, Steger's Meaning of Life Questionnaire (MLQ), Riff's Psychological Well-Being Questionnaire (RSPWB) and Luthans's Psychological Capital Questionnaire (PCQ) were used. The results showed that the proposed model has a good fit. The results of the bootstrap test showed that the direct effect of meaning in life on psychological well-being (β=0.364) and psychological capital (β=0.753) was significant, and the direct effect of psychological capital on psychological well-being (β=0.494) was significant (P>0.05). Also, the results showed that psychological capital had a partial mediating role between meaning in life and psychological well-being (β=0.372) (P<0.05). In general, it can be concluded that meaning in life has been effective in improving the psychological well-being of students both directly and through the promotion of psychological capital components.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
معنا در زندگی,بهزیستی روانشناختی,سرمایه روانشناختی
نویسندگان مقاله
سارا کاس پور |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
مصطفی زارعان |
استادیار، روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_18936_2eaf370990c7a43984a4562f1b2ddb71.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات