این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۳۸-۴۷

عنوان فارسی پیش‌بینی پرخاشگری براساس مهارت‌های ارتباطی و خودشفقت‌ورزی: نقش میانجی تحریف‌های شناختی
چکیده فارسی مقاله مقوله‌ی پرخاشگری در روابط ‌فردی و اجتماعی امری مهم و حائز اهمیت می‌باشد که نیاز به پژوهش و شناخت روز‌افزون دارد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پرخاشگری براساس مهارت‌های ارتباطی و خود شفقت‌ورزی با درنظرگرفتن نقش میانجی تحریف‌های شناختی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی با روش تحلیل مسیر بود. جامعه‌ آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1401- 1402 بودند. نمونه انتخابی شامل 253 نفر از بین جامعه آماری موردنظر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ مهارت‌های ارتباطی (CSTR) (کوئین‌دام، 2004)، پرسشنامه خود شفقت‌ورزی(SCS) (نف، 2003)، پرسشنامه پرخاشگری(EAI) (آیزنک و گلین ویلسون، 1975) و پرسشنامه تحریف‌های شناختی (عبدالله‌زاده و سالار، 1389) استفاده شد. داده‌های حاصل در نرم‌افزارهای SPSS 26 و AMOS 23 و با آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده برازش مطلوب مدل پس از اصلاح بود. اثر مستقیم مهارت‌های ارتباطی(0/20) و خود شفقت­ورزی(0/61-) و تحریف‌های شناختی(0/19) بر پرخاشگری معنادار (0/05>p) بود. همچنین، نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط رابطه­‌ی مهارت‌های ارتباطی با نقش میانجی تحریف‌­های شناختی بر پرخاشگری (0/41-) معنادار (0/05>p) بود. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مهارت‌های ارتباطی، خود شفقت‌ورزی و تحریف‌های شناختی دارای نقش به‌سزایی در پرخاشگری بوده و با توجه به اهمیت فردی و اجتماعی بالای پدیده­‌ی پرخاشگری و تبعات مختلفی که می‌­تواند برای جامعه و افراد داشته باشد، توجه به عوامل پیش‌بینی کننده­‌ی آن حائز اهمیت می­‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری،تحریف‌های شناختی،خود شفقت‌ورزی،مهارت‌های ارتباطی،

عنوان انگلیسی Predicting Aggression Based on Communication Skills and Self-compassion: The Mediating Role of Cognitive Distortions
چکیده انگلیسی مقاله The category of aggression in personal and social relationships is an important issue that requires more and more research and knowledge. In this regard, the present study was conducted with the aim of predicting aggression based on communication skills and self-compassion, considering the mediating role of cognitive distortions. The current research was a type of correlation study with path analysis method. The statistical population of this research was all students of Shahid Madani University of Azerbaijan in the academic year of 2022-2023. The selected sample consisted of 253 people from among the target statistical population, who were selected by available sampling method. To collect data from the Communication Skills Questionnaire (CSTR) (Quindam, 2004), the Self-Compassion Questionnaire (SCS) (Neff, 2003), the Aggression Questionnaire (EAI) (Eysenck and Glen Wilson, 1975) and the Cognitive Distortions Questionnaire (Abdollahzadeh and Salar, 2009) was used. The resulting data were analyzed in SPSS 26 and AMOS 23 software and with statistical tests of Pearson's correlation coefficient and path analysis. Data analysis showed a good fit of the model after modification. The direct effect of communication skills (0.20), self-compassion (-0.61) and cognitive distortions (0.19) on aggression was significant (p<0.05). Also, the indirect results of the paths showed that only the relationship between communication skills and the mediating role of cognitive distortions on aggression (-0.14) was significant (p<0.05). Based on the findings of this research, it can be concluded that communication skills, self-compassion and cognitive distortions have a significant role in aggression, and considering the high personal and social importance of the phenomenon of aggression and the various consequences it can have for society and individuals, attention Its predictive factors are important.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پرخاشگری,تحریف‌های شناختی,خود شفقت‌ورزی,مهارت‌های ارتباطی

نویسندگان مقاله محدثه برآورده |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

مصطفی حکم آبادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

عزت اله احمدی |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_18930_2ee0f6f75da528aca0831dbdd54a4bd7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات