این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۵۲۹-۵۳۶

عنوان فارسی تاثیر برنامه توانمندسازی بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در کنترل درد نوزادان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: درد نوزادان می‌تواند عواقب جدی بر سلامت آن‌ها داشته باشد. هدف این مطالعه، ارزیابی تأثیر یک برنامه توانمندسازی بر ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در مدیریت درد نوزادان بود.
روش‌ها: این مطالعه مداخله ای نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد و بدون گروه کنترل، بر روی پرستاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان شهید‌منتظری نجف‌آباد و بیمارستان شهید‌بهشتی کاشان در سال 1401 انجام شد. پرستاران در 4 گروه 10 تایی قرار گرفتند و 4 جلسه توانمندسازی (بصورت کلاس آموزشی و 2 جلسه 90 دقیقه‌ای در هفته) در زمینه کنترل درد در نوزادن، برای پرستاران برگزار شد. قبل، بلافاصله بعد و یک ماه بعد مداخله آموزشی، پرسشنامه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد توسط پرستاران تکمیل شد. داده ها بر اساس آزمونهای آماری تی‌تست و آنوا با اندازه‌های تکراری توسط نرم افزار SPSS V21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: آنالیز درون گروهی اثر زمان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد را معنادار نشان داد و میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بین سه زمان اختلاف معنادار داشت (0/001=P). همچنین آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که مقایسه میانگین نمره آگاهی (65/82=F)، نگرش (24/42=F)، و عملکرد (49/88=F) در مقایسه دو به دو قبل و بلافاصله بعد از مداخله و نیز میانگین این نمرات قبل و یک ماه بعد از مداخله افزایش معنادار داشت (0/001=P). اما مقایسه میانگین نمره آگاهی (0/07=P)، نگرش (0/98=P) و عملکرد (0/99=P) بلافاصله بعد از مداخله و یکماه بعد از مداخله معنی دار نبود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه توانمندسازی منجر به افزایش معنادار آگاهی، نگرش مثبت‌تر و بهبود عملکرد پرستاران در زمینه مدیریت درد نوزادان شد و این بهبودی در طول زمان پایدار بود. لذا به نظر می رسد برگزاری جلسات توانمندسازی پرستاران بتواند منجر به بهبود کیفیت مراقبت از نوزادان و کاهش تجربه درد در آن‌ها شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درد، نوزاد، پرستار، آگاهی، عملکرد

عنوان انگلیسی Effect of empowerment program on improving nurses' knowledge, attitude, and performance in neonatal pain management
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Neonatal pain can have serious consequences for infants' health. The aim of this study was to evaluate the effect of an empowerment program on improving nurses' knowledge, attitude, and performance in managing neonatal pain.
Methods: This semi-experimental, pre-post intervention study without a control group was conducted on nurses working in the neonatal intensive care unit of Shahid Montazeri Hospital, Najafabad, and Shahid Beheshti Hospital, Kashan, in 2022. Nurses were divided into 4 groups of 10 and received 4 empowerment sessions (in the form of educational classes and two 90-minute sessions per week) on neonatal pain management. Before, immediately after, and one month after the educational intervention, nurses completed questionnaires on knowledge, attitude, and performance. Data were analyzed using t-tests and repeated measures ANOVA using SPSS version 21 software.
Results: Intra-group analysis showed a significant effect of time on knowledge, attitude, and performance scores, and the mean scores of nurses' knowledge, attitude, and performance differed significantly between the three time points (P=0.001). Moreover, the Bonferroni post hoc test showed that the comparison of the mean scores of knowledge (F=65.82), attitude (F=24.42), and performance (F=49.88) between the pre- and immediate post-intervention, as well as the mean scores of these scores before and one month after the intervention, showed a significant increase (P=0.001). However, the comparison of the mean scores of knowledge (P=0.07), attitude (P=0.98), and performance (P=0.99) immediately after and one month after the intervention was not significant.
Conclusion: According to the results of the present study, the empowerment program led to a significant increase in nurses' knowledge, a more positive attitude, and improved performance in the field of neonatal pain management, and this improvement was sustained over time. Therefore, it seems that holding empowerment sessions for nurses can lead to improved quality of care for infants and reduce their pain experience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pain, Newborn, Nurse, Knowledge, Performance

نویسندگان مقاله هدی فاضل | Hoda Fazel
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

منصور دیانتی | Mansour Dianati
Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

زهرا سوکی | zahra sooki
Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1654-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات