این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۱۳۹-۱۶۴

عنوان فارسی اعتباریابی مقیاس هوش هیجانی ونگ و لاو
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این مطالعه، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس هوش هیجانی ونگ- لاو بود. مقیاس هوش هیجانی ونگ- لاو، یک مقیاس خودگزارشی 16 گویه‌ای از هوش هیجانی است که بر اساس مدل تجدید نظر شدۀ مایر و سالووی ساخته شده است. روش: روش این پژوهش، تحلیل عاملی بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاههای آزاد و پیام نور شهرستان مشهد بودند که از این جامعه و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 683 آزمودنی انتخاب شدند و به چهار ابزار مقیاس هوش هیجانی ونگ- لاو(WLEIS-16)، سیاهۀ پنج تای بزرگ(BFI-10)، بهزیستی روان‌شناختی ریف(RPWS-18) و مقیاس کوتاه رفتارهای پرخطر جوانان(YHBSS-14) پاسخ دادند. نتایج روایی همزمان نشان داد هوش هیجانی با بهزیستی و ویژگی‌های شخصیتی سازگاری و برون‌گرایی، همبستگی مثبت(01/0p<) و با ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجوری و رفتارهای پرخطر، همبستگی منفی(01/0p<) دارد. پایایی کل نیز به روش آلفای کرونباخ، 90/0 به دست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی، ساختار چهار عاملی را شناسایی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز ارتباط چهار عامل با سازۀ هوش هیجانی را تأیید کرد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های پژوهش، مقیاس هوش هیجانی ونگ- لاو می‌تواند ابزاری مناسب برای ارزیابی هوش هیجانی در جامعه ایرانی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی،اعتباریابی،دانشجویان،

عنوان انگلیسی Validation of Wang and Low Emotional Intelligence Scale
چکیده انگلیسی مقاله Wong Law Emotional Intelligence Scale is a 16-item self-report scale of emotional intelligence based on the revised Mayer and Salovey model. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of Wong and Law (2002) Emotional Intelligence. The method of this research was factor analysis. The statistical population was the students of Azad and Payam Noor universities in Mashhad. From this population, 683 subjects were selected by multi-stage cluster sampling method and responded to four instruments including Wong Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS-16), Big Five Inventory (BFI-10), Ryff Psychological Well-Being Scale (RPWS-18), and Young High-Risk Behavior Short Scale (YHBSS-14). The results of simultaneous validity showed that there is a positive correlation (p<0.01) between emotional intelligence with well-being and the personality traits of agreeableness, extroversion, and significant negative correlation (p<0.01) with the personality trait of neuroticism and high-risk behaviors. The reliability was also 0.90 using Cronbach's alpha method. Exploratory factor analysis identified a four-factor structure and the results of confirmatory factor analysis confirmed the relationship of four factors with the structure of emotional intelligence.Based on results the Wong Law emotional intelligence scale can be a suitable tool for assessing emotional intelligence in Iranian society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هوش هیجانی,اعتباریابی,دانشجویان

نویسندگان مقاله گلناز علی بابائی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران

هانیه رحیمی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران

صفدر نبی زاده |
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی عمران‌وتوسعه. همدان،ایران

مریم عبدالهی مقدم |
دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا. همدان، ایران

صغرا رمضانی |
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندر عباس، ایران

سمانه شاد گهراز |
کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1291_a689e09f0e71af9fb1a7efe65b3bd24b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات