این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الهیات تطبیقی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۸۹-۱۰۴

عنوان فارسی گفت‌وگوی ادیان و مساله «دیگریِ دینی» در الهیات ناظر به ادیان
چکیده فارسی مقاله بنابر باور غالب، شکل‌گیری و ثمر بخشی گفت‌وگوی ادیان بیش از هر چیز مبتنی بر گشودگی نسبت به دین دیگر و به رسمیت شناختن «دیگریِ دینی» است، به گونه‌ای که باید پذیرفت دین دیگر هم واجد بهره و نصیبی از حقیقت است و متدینان به آن نیز که اینک طرف گفت‌وگو قرار گرفته‌اند واجد حظی از نجات و رستگاری‌ هستند. اما پرسش مهم این است که بر پایه کدام بستر الهیاتی می‌توان تکثر دینی را ارج نهاد و چنین سهمی از حقیقت و نجات را برای دیگر ادیان در نظر گرفت؟ امروزه واکاوی ابعاد این مساله و جستجو برای یافتن بهترین پاسخ به آن در الهیات ناظر به ادیان، پی‌گیری می‌شود. سه رویکرد انحصارگرایی، شمول‌گرایی و کثرت‌گرایی که هر یک متضمن تفسیر الهیاتی ویژه‌ای نسبت به دیگر ادیان است، الگوهایی هستند که با گذشت زمان در دل الهیات ناظر به ادیان شکل گرفته‌اند و بخت و اقبال خود را در سامان دادن پاسخی به مسئله دیگریِ دینی آزموده‌اند. این مقاله در صدد است تا پاسخ‌های فوق را مورد ارزیابی قرار دهد. پژوهش حاضر از روش تحقیق کیفی بهره می‌گیرد و بر این پیش فرض استوار است که الگوهای کلاسیک الهیات ناظر به ادیان، از شکل دادن بستر الهیاتی مناسبی برای گفت‌وگوی ادیان به گونه‌ای که «دیگریِ دینی» را به رسمیت بشناسد و هم زمان التزام و هویت دینی مشارکان در گفت‌وگوی ادیان را پاس دارد، قاصر است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Interreligious Dialogue and the Problem of
چکیده انگلیسی مقاله Interreligious dialogue has never been the subject of extensive debate as it is today. It looks like human has never experienced the importance of being different as profoundly and tangibly when facing with the everyday concept of "otherness" as he does these days. It leaves no wonder why the interreligious dialogue has become an inevitable task in the present era. The formation and then the fruitfulness of interreligious dialogue are based more than everything else on the recognition of the "religious other. Dialogue entails devoting certain space for others and admitting others and when it comes to interreligious dialogue it requires providing special space for other religions and their adherents. The nature of religion, however, presupposes obligation and negation that is: obligation toward the religious doctrines and negation of other religions. Thus, considering this fact, is it possible for religions to admit "religious other" and welcome the interreligious dialogue? The present study is based on this assumption that the contrast between interreligious dialogue and "religious other" from the viewpoint of theology is the result of theological interpretation that the followers of a religion would have of other religions. The three approaches of exclusivism, inclusivism and pluralism, each of which requires specific theological interpretation toward other religions, make up the paradigms that have been formed within the theology of religions over time and have done their best to solve the problem of "religious other" In this paper, at first the value judgment of the three paradigms referring to the theology of religions with regard to religious diversity will be analyzed, then using the Baumann's theory of " Grammars of Identity / Alterity " we will try to elaborate on the relationship between the interreligious dialogue and the problem of "religious other" from the perspective of the three mentioned theological patterns. Based on the findings of the study each of the exclusive, inclusive and pluralistic interpretation of theology offers a different explanation of the terms "self" and "other" and seeks a specific tie with the notion "religious other". Accordingly, there is a meaningful relationship between interreligious dialogue and the way the "religious other" is interpreted. The more Christian theology indicates acceptance of "religious other" the more probable it will be to hold the interreligious dialogue. In addition to increasing the level of religion's tolerance toward "religious other", and would drive the interreligious dialogue toward a more real one, this quality would turn the religious identity from static and self-sufficiency phenomenon to a more dynamic and pluralistic one.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی صالحی |
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)

مهراب صادق نیا |
استادیار گروه ادیان، پژوهشکده ادیان و مذاهب، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)

احمد مقری |
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)


نشانی اینترنتی http://coth.ui.ac.ir/article_15779_c61e518287f0d0deef8d45efc1fd5f53.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات