این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۳۳۴-۳۴۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب و فرانگرانی زنان دارای سقط مکرر جنین
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مشکلات و حوادثی مختلفی که در زندگی انسان رخ می‌دهد حالات روحی و روانی فرد را دست خوش تغییر می کند. سقط مکرر جنین نیز یکی از رخداد هایی است که بر هیجانات زنان تاثیر زیادی دارد. این مطالعه با هدف نقش آموزش ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب و فرانگرانی در زنان دارای سقط جنین مکرر انجام شد. مواد و روش ها: جامعه این مطالعه زنان داری مشکل سقط جنین در مراکز بهداشت شهر تهران بود که از بین آنها با توجه به ویژگی های سنی، و عدم مشکلات شخصیتی، به صورت هدفمند 40 نفر انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انتساب شد. میزان اضطراب و فرانگرانی شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش ذهن آگاهی با استفاده از دو مقیاس اضطراب کتل (1975) و فرانگرانی Wells 2000 اندازه گیری شد. نتایج: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی، میزان اضطراب و فرانگرانی را در زنان دارای سقط جنین مکرر کاهش می دهد. نتیجه گیری: افرادی که مهارت های مقابله ای لازم برای کنترل اضطراب و استرس را دریافت می کنند، این توانایی را دارند که افکار مضطرب و نگران کننده خود را کنترل کنند. در نتیجه استرس، اضطراب و فرانگرانی به صورت پیوسته کاهش پیدا می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy in reducing anxiety and meta-worry in women with recurrent miscarriages
چکیده انگلیسی مقاله Background: Problems and various events that happen in life can change person's mental states. Abortion is one of the life events that have an adverse emotional impact on women. The aim of the present study was to examine the effect of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on anxiety and meta-worry symptoms among women with recurrent miscarriages. Materials and Methods: This case-control study was conducted on women with recurrent miscarriages referred to the Navid Clinic in Tehran City, Iran. Forty patients were purposefully allocated into two experimental and control groups according to age and lack of personality disorders. Anxiety and meta-worry of the participants before and after mindfulness-based cognitive therapy were measured using the Cattel anxiety (1975) and Wells meta-worry (2000) scales, respectively. Results: The results showed that mindfulness-based cognitive therapy decreased anxiety and meta-worry symptoms in women with recurrent miscarriages. Conclusion: People who learn coping skills necessary to manage stressful situations have the ability to control their anxious thoughts. Therefore, their stress, anxiety and meta-worry are continuously declining.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیدا شریفی ساکی | sheida sharifi shaki
department of psychology, payamnoor university, tehran, i. r. iran.
دیباجی شمالی، تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور

مریم آخته | maryam aakhte


احمد علی پور | ahmad alipor


آمنه فهیمی فر | ameneh fahimi far


محسن تقدسی | mohsen taghadosi


رضا کریمی | reza karimi


مریم نجفی | maryam nadjafi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1216&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات