این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۸۲، صفحات ۶۲-۷۶

عنوان فارسی برنامه آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: دانش آموزان با آسیب بینایی علاوه بر آموزش در برنامه درسی اصلی مورد نیاز برای همه دانش آموزان باید
آموزش های مؤثر و تخصصی در زمینه های منحصربه فردی که به آن برنامه درسی ویژه گفته می شود را نیز دریافت کنند. هدف
از پژوهش حاضر مروری بر پژوهش های انجام گرفته در زمینه ی برنامه درسی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی بود.
مواد و روش ها: بررسی داده ها در پژوهش حاضر به صورت مروری نظام مند انجام گرفت. روش شناسی آن مبتنی بر
گردآوری، طبقه بندی و خلاصه کردن یافته های مقالات علمی- پژوهشی مرتبط با برنامه آموزش ویژه دانش آموزان با آسیب
بینایی بود که در سال های 2010 تا 2023 میلادی و برگرفته از پایگاهای اطلاعاتی ، Eric، Ebsco، Google Scholar،Scopus
Science Direct، PubMed با کلید واژه های مهارت های جبرانی، کارایی حسی، فناوری کمکی، جهت یابی و حرکت، زندگی
مستقل، تعاملات اجتماعی، آموزش حرفه ای )شغلی(، تفریح و سرگرمی، خودتصمیم گیری و دانش آموزان با آسیب بینایی
صورت گرفت. نحوه جستجو به این شکل بود که کلیدواژه های مذکور به زبان فارسی و انگلیسی مورد جستجو قرار گرفتند.
در جستجوی اولیه، 105 مقاله انتخاب شدند و در ادامه 23 مقاله که عنوان آنها مهارت های جبرانی، کارایی حسی، فناوری
کمکی، جهت یابی و حرکت، زندگی مستقل، تعاملات اجتماعی، آموزش حرفه ای )شغلی(، تفریح و سرگرمی، خودتصمیم گیری
و دانش آموزان با آسیب بینایی بود، انتخاب شدند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد، در 9 حوزه برنامه درسی آموزش ویژه، مهارت ها باید به گونه ای آموزش داده شوند که با زندگی
واقعی این دانش آموزان همسو باشند و این دانش آموزان از طریق آموزش منظم و متوالی توسط یک مربی می توانند به این 9
حوزه دست یابند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژهای کلیدی، آسیب بینایی، برنامه درسی آموزش ویژه، دانش آموز، مروری نظام مند

عنوان انگلیسی Expanded Core Curriculum for students with visual impairment: A systematic review
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Students with visual impairments moreover to receive main core curriculum
need to all students, they must receive effective and specialized trainings at uniqueness areas that
compose expanded core curriculum. The purpose of the current paper was to review the researches
related to the special curriculum for students with visual impairments. Exploring of data in this research,
had don by using systematic review.
Method: Its methodology is based on gathering, classifying and summarizing the findings of scientific
articles related to the main educational program developed for students with visual impairments between
2010 and 2023 , taken from Eric, Ebsco, Google Scholar, and Science Direct and so on. Searching has been
done with the keywords like compensatory skills, sensory efficiency, assistive technology, orientation and
movement of independent life, social interactions, professional -(occupational) education, entertainment
and self-determination, and students with visual impairment. The way of searching was in such a way
that the mentioned keywords were searched in Farsi and English. In the initial search, 105 articles were
selected And then 23 articles that titles were compensatory skills, sensory efficiency, assistive technology,
orientation and movement of independent life, social interactions, professional (occupational) education,
entertainment and self-determination and visually impaired students were selected.
Results: The results showed that skills were developed in nine areas of the main educational program
must so teach to students with visually impaired, that is in line with their real life.
Conclusion: Students through organized and successive education by one coaches can achieve these
nine areas.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Curriculum, Expanded Core Curriculum, Systematic review, Visual impairment

نویسندگان مقاله صاحب یوسفی | saheb yousefi


صمد اخوندلو |


طاهره نجفی فرد | Tahereh Najafi Fard


ناهید ثامتی |


صلاح محمدی |



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-4129-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده بینایی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات