|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۸۲، صفحات ۳۵-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مصاحبه مبتنی بر تکلیف: شناسایی اشتباهات دانشآموزان دختر
ناشنوا و کمشنوا در حل مسئله باغچه و توپ ریاضی هفتم |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی اشتباهات حل مسائل کلامی ریاضی در دانش آموزان نا شنوا و کم شنوایی می باشدکه دوره ابتدایی را به پایان رسانده اند. روش: بدین منظور، 8 دانش آموز ناشنوا و کم شنوای دختر پایه هفتم در مصاحبه هایی با رویکرد کیفی و به شیوه مصاحبه مبتنی برتکلیف شرکت کردند. پس از انجام مصاحبه ها، خطاهای دانش آموزان شناسایی شده و براساس چارچوب نیومن به روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی، مورد طبقه بندی قرار گرفته و ریزکُدهای خطا ها مشخص شدند. یافته ها: طبق یافته های پژوهش برای 2 مسئله باغچه و توپ براساس طبقه بندی چارچوب نیومن، 17 خطای خواندن ) 4/39 درصد(، 63 خطای درک ) 61 / 34 درصد(، 39 خطای تبدیل ) 42 / 21 درصد(، 50 خطای مهارت پردازش ) 47 / 27 درصد( و 22 خطای رمزگشایی ) 05 / 17 درصد( شناسایی شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای شرکت کننده در پژوهش حاضر قادر به استفاده از الگوریتم های ریاضی در حل مسائل کتاب و در شرایط دنیای واقعی نبودند و نمی توانستند یک موقعیت در دنیای واقعی را به درستی درک و آن را در دنیای ریاضی صورت بندی کنند. پیشنهادات: پژوهشگران برای کمک به رفع خطاهای دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا در حل مسائل کلامی ریاضیات در بخش پایانی بیان شده است. توصیه می شود که برای کمک به رفع اشتباهات این قشر خاص، کتاب های درسی مناسب سازی شده و همچنین تغییرات اصولی در سبک تدریس و شیوه آموزش به دانش آموزان با نیاز های ویژه صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، تحلیل محتوا، دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا، مسائل کلامی، مصاحبه مبتنی بر تکلیف |
|
عنوان انگلیسی |
Task-based interview: Identifying the mistakes of girl deaf
and hard-of-hearing students in solving Garden and Ball
problems |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Purpose: The present study seeks to identify the mistakes in solving mathematical verbal problems in deaf and hard-of-hearing students who have completed elementary school. Method: For this purpose, interviews were conducted with eight hard-of-hearing and deaf female students in 7th grade with using a qualitative approach and a task-based interview method. After conducting and implementing interviews, identifying errors, and classifying them based on Newman's framework, subcodes of errors were explained by comparative and inductive content analysis. According to the findings, 17 reading errors (4.39%), 63 comprehension errors (34.61%), 39 conversion errors (21.42%), 50 processing skill errors (27.47%) and 22 decoding errors (17.05%) were identified. Results: Overall, results showed that deaf and hard-of-hearing students who participated in this research were unable could not to apply mathematical algorithms to solve textbook problems and in realworld conditions. They had problems understanding a real-world situation correctly and formulating it in mathematical terms. Conclusion: The recommendations to help the students’ problems in solving verbal problems have been outlined. Therefore, it is recommended to modify the textbooks and adjust teaching styles to suit students with special needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Content analysis, Deaf and hard-of-hearing students, Task-based interview, word problems |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا حیدری | Leila Heidari Shahid Rajaee Teacher Training University دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
الهه امینی فر | Elahe Aminifar Shahid Rajaee Teacher Training University دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
محمد علیپور | Mohammad Alipour Shahid Rajaee Teacher Training University دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3899-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آسیب دیده شنوایی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|