|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۸۲، صفحات ۲۵-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر تنظیم هیجان کودکان
با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف از این پژوهش اثربخشی بسته نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان سنین 9 تا 11 سال با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر زنجان در سال 1402 - 1401 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر بود ) 15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه( که از جامعه آماری به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و در 2 گروه آزمایشی و گواه جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، بسته نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی اجرا شد درحالی که گروه گواه در فهرست انتظار باقی ماند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی کانرز ) 2007 ( و پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودک و نوجوان ) 2012 ( بود. یافته ها: نتایج نشان داد که نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی بر بهبود تنظیم هیجان در مراحل پس آزمون و پیگیری تأثیر معنا دار داشته است ) 01 / .)P>0 نتیجه گیری: یافته های این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته نمایش درمانی بر مبنای ذهنی سازی فراهم می کند و مشاوران و روان شناسان می توانند برای بهبود تنظیم هیجان در کودکان با نارسایی توجه/ بیش فعالی از این مداخله استفاده نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، تنظیم هیجان، ذهنی سازی، نمایش درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of the drama therapy package based on
mentalization on the emotion regulation of children with
attention deficit/hyperactivity disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Aim: The aim of this research was the effectiveness of the drama therapy package based on mentalization on the emotion regulation of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Method: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up with a control group. The statistical population of the research included all students aged 9 to 11 years old with attention deficit/hyperactivity disorder in Zanjan city in 2023. The sample size includes 30 subject (15 subject in the experimental group and 15 subject in the control group) from the statistical population were selected by purposeful sampling and were placed in two control and experimental groups. For the experimental group, the drama therapy package based on mentalization was implemented, while the control group remained on the waiting list. The research tools included Connors Attention Deficit Hyperactivity Disorder Questionnaire (2007) and Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (2012). Results: The results showed that the drama therapy package based on mentalization had a significant effect on improving emotion regulation in the post-test and follow-up stages (P<0.01). Conclusion: The findings of this research provide useful information regarding the drama therapy package based on mentalization, and counselors and psychologists can use this intervention to improve emotion regulation in children with attention deficit/hyperactivity disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Drama therapy, Emotion regulation, Mentalization |
|
نویسندگان مقاله |
خدیجه کابلی | Khadijeh Kaboli Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran. گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
محمدرضا بردیده | Mohammad Reza Bardideh Department of Psychology, Firouzabad Branch, Islamic Azad University, Firouzabad, Iran گروه روانشناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران.
سیامک سامانی | Siamak Samani Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran. گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
لیلا خبیر | Leila Khabir Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran. گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3239-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اتیسم |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|