تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۸۲، صفحات ۹-۲۴

عنوان فارسی تدوین بسته را ه حل‌های خودمراقبتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی براساس آموزه‌های دینی در دوران بلوغ (مطالعه داده‌بنیاد)
چکیده فارسی مقاله چکیده
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، تهیه بسته خودمراقبتی جنسی دانش آموزان کم توان ذهنی براساس آموزه های
دینی بود.
روش : روش پژوهش، داده بنیاد و به منظور گردآوری اطلاعات از رویکرد تحلیلی - کتابخانه ای با کاربست کتب و
مقالات روان شناسی در حیطه خودمراقبتی، بهداشت جنسی و همچنین کتب روایی، احکام و منابع دینی و نیز مصاحبه
با صاحب نظران علوم دینی و روان شناسان در زمینه خودمراقبتی جنسی انجام شد. استخراج مقالات مرتبط از پایگاه های
استنادی معتبر داخلی و خارجی با کلید واژه های "بلوغ، خودمراقبتی، آموزه های دینی" و نیز روایات مرتبط از طریق نرم افزار
جامع الاحادیث انجام شد.
یافته ها: با بررسی مقالات، کتب و روایات، تعداد 47 کد محوری حاصل شد که در قالب 18 کد انتخابی جای گرفته و
براساس آن بسته آموزشی با لحاظ نظرات 15 نفر از صاحب نظران علوم رفتاری و دینی و متون دینی تدوین شد و اعتبار و
روایی آن مورد بررسی و تأیید واقع شد.
نتیجه گیری: نظر به اینکه بسته تدوین شده در پژوهش حاضر از نظر روایی و اعتبار مورد تأیید واقع شد، از این رو می توان
گفت؛ یکی از عوامل تأثیرگذار در خودمراقبتی جنسی آ گاهی بخشی به خانواده و دانش آموز است؛ ایجاد مهارت خودمراقبتی
وتقویت رفتارهایی که بازدارنده انحرافات جنسی است، منجر به سلامت جنسی نوجوان کم توان ذهنی می شود، بنابراین
گنجاندن برنامه آموزش تربیت جنسی در برنامه های" آموزش خانواده" مدارس؛ افزایش اطلاعات و آ گاهی و سواد تربیت
جنسی معلمان به عنوان کسانی که بعد از والدین تأثیر فراوانی در تربیت و سرنوشت دانش آموزان دارند و نیز ارائه راهکارهای
مناسب و یا مداخلات لازم در زمینه خودمراقبتی جنسی حائز اهمیت است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزه های دینی، بلوغ، خودمراقبتی، دانش آموزان کم توان ذهنی

عنوان انگلیسی Development of a Package of Self-Care Solutions for Mentally Retarded Students based on Religious Teachings During Puberty (Grounded theory study)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and Objectives: The purpose of this research was to prepare a sexual self-care package
for mentally retarded students based on religious teachings.
Methods: Research method, foundation data, and in order to gather information from an analyticallibrary
approach using psychological books and articles in the field of self-care, sexual health, as well
as narrative books, rulings and religious sources, as well as interviews with experts in religious sciences
and psychologists in the field of sexual self-care. became. Extraction of relevant articles from reliable
domestic and foreign citation databases with keywords "maturity, self-care, religious teachings" as well
as related narrations was done through the Jamari-al-Hadith software.
Findings: By examining the articles, books and traditions, 47 core codes were obtained, which were
placed in the form of 18 selective codes, and based on that, a training package was compiled based on
the opinions of 15 experts in behavioral and religious sciences and religious texts, and its validity and
reliability were examined. And it was approved.
Conclusion: Considering that the package developed in the current research was approved in terms of
validity and reliability, therefore it can be said; One of the influential factors in sexual self-care is informing
the family and the student; Creating self-care skills and strengthening behaviors that prevent sexual
deviations leads to the sexual health of mentally retarded teenagers, so including the sex education
program in the "family education" programs of schools; It is important to increase the information and
awareness and literacy of teachers as those who, after parents, have a great influence on the education
and fate of students, and also to provide suitable solutions or necessary interventions in the field of sexual
self-care.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, maturity, mentally retarded students, religious teachings, self-care

نویسندگان مقاله مهرناز آزادیکتا | Mehrnaz Azadyekta
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی،


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2335-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات