|
علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۷۷-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
روابط علّی سیاستها و برنامههای شهروند سایبری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش، بررسی روابط روابط علّی سیاستها و برنامههای شهروند سایبری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز میباشد. روش: این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تعداد 435 نفر بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند و از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 205 نفر بهعنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای سیاستها و برنامههای شهروند سایبری دانشگاه یونسکو (2016)، مهارتهای شهروندی سایبری یونسکو (2016) و تهدیدات فضای مجازی ایسا و ایسایاس (2016) استفاده شد. روایی پرسشنامهها، با روشهای روایی صوری و محتوایی مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 90/0 و 77/0 برآورد گردید و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) انجام گرفت که از طریق نرمافزارهایSPSS 21 و Lisrel 8.8 اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سیاستها و برنامههای شهروند سایبری، تاثیر مثبت و معناداری بر مهارتهای شهروندی سایبری دانشجویان دارد. در حالیکه مهارتهای شهروندی سایبری، تاثیر منفی و معنادار بر تاثیرپذیری دانشجویان از تهدیدات فضای مجازی دارد. همچنین تاثیر سیاستها و برنامههای شهروند سایبری بر تاثیرپذیری دانشجویان از تهدیدات فضای مجازی، منفی و معنادار است که این بیانگر نقش واسطهگری تاثیرپذیری دانشجویان از تهدیدات فضای مجازی منفی در روابط بین سیاستها و برنامههای شهروند سایبری دانشگاه و مهارتهای شهروندی سایبری دانشجویان میباشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان دریافت که سیاستگذاری و برنامهریزیهای دانشگاهها در حوزه شهروند سایبری میتواند بر افزایش مهارتهای شهروندی سایبری دانشجویان و کاهش تاثیرپذیری آنان از فضای مجازی تاثیرگذار باشد. در عینحال، افزایش مهارتهای شهروندی سایبری دانشجویان نیز میتواند سطح تاثیرپذیری آنان را از مخاطرات و تهدیدات فضای مجازی کاهش دهد. بنابراین، کاهش تاثیرپذیری دانشجویان از تهدیدات فضای مجازی نهتنها میتواند بهطور مستقیم تحت تاثیر سیاستگذاری و برنامهریزیهای دانشگاه در حوزه سایبری باشد، بلکه میتواند بهواسطه رشد مهارتهای شهروندی سایبری دانشجویان که تحت تاثیر اقدامات آموزشی دانشگاه و حتی دولت در سطح ملی میباشد، نیز به وقوع بپیوندد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت سایبری،
شهروند سایبری،
تهدیدات فضای مجازی،
دانشجویان،
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، |
|
عنوان انگلیسی |
Causal Relationships of Cyber Citizen
Policies and Programs of Shiraz University of Medical Sciences Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: This research aims to investigate the causal relationships of cyber citizen policies and programs of Shiraz University of Medical Sciences students. Method: This research is applied in both purpose and nature, and it employs a descriptive correlation approach based on structural equation modeling for data collection. The statistical population for this research comprised all 435 medical students enrolled at Shiraz University of Medical Sciences during the 2019-2020 academic year. From this population, a sample of 205 students was selected using the sampling method outlined in the Krejcie and Morgan table. They were selected at random. To measure the research variables, we utilized the questionnaires on cyber citizen policies and programs from UNESCO University (2016), cyber citizenship skills from UNESCO (2016), and cyberspace threats from Isa and Isayas (2016). The validity of the questionnaires was established through face validity and construct validity methods, specifically confirmatory factor analysis. The reliability coefficients were estimated using Cronbach's alpha, yielding values of 0.87, 0.90, and 0.77, respectively, which were confirmed. Data analysis was conducted at both descriptive and inferential levels using structural equation modeling, implemented through SPSS version 21 and LISREL version 8.8 software. Finding: The results indicated that cyber citizenship policies and programs have a positive and significant impact on students' cyber citizenship skills. Conversely, students' cyber citizenship skills have a negative and significant effect on their vulnerability to threats in cyberspace. Additionally, the impact of cyber citizenship policies and programs on students' vulnerability to threats in cyberspace is both negative and significant. This suggests that students' vulnerability to adverse cyberspace threats mediates the relationship between university cyber citizenship policies and programs and students' cyber citizenship skills. Conclusion: According to the results, it can be seen that the policy-making and planning of universities in the field of cyber citizenship can effectively increase students' cyber citizenship skills and reduce their susceptibility to cyberspace. At the same time, increasing students' cyber citizenship skills can also reduce their level of vulnerability to cyberspace risks and threats. Therefore, reducing students' susceptibility to cyberspace threats can not only be directly influenced by university policies and plans in the field of cyberspace but also through the development of students' cyber citizenship skills. It is influenced by the educational measures of the university and even the government at the national level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مهارت سایبری,
شهروند سایبری,
تهدیدات فضای مجازی,
دانشجویان,
دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
|
نویسندگان مقاله |
قدرت الله محمدی | دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
محمد رزاقی | دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
اشکان رحمانی | کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://stim.qom.ac.ir/article_2443_f4bf94c32b63c9e28f2b22a8fbb7b8fd.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|