مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۳۵

عنوان فارسی عوامل شناختی اثرگذار بر شکل گیری اعتماد سازمانی
چکیده فارسی مقاله اعتماد، تقریباً در تمام جنبه های اجتماعی زندگی انسانها و به خصوص در قلب تعاملات سازمانی نفوذ کرده تا جایی که اغلب به عنوان چسبی که جامعه را در کنار هم نگه می دارد، علاقه قابل توجهی را از سوی اندیشمندان مدیریت به خود جلب کرده است. هم در داخل و هم در بین سازمان ها، اعتماد تسهیل کننده مهم همکاری است و به طور فزاینده ای می تواند اثربخشی سازمانی را افزایش دهد. اعتماد بسیار پویا بوده و تحت تأثیر عوامل مختلفی به خصوص عوامل شناختی است، که متأسفانه در سال‌های اخیر به ‌طور پیوسته کاهش یافته است. این امر ضروری است که چه عوامل شناختی ممکن است نحوه عملکرد اعتماد را متأثر نماید، مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه با روش ترکیبی از رویکرد استقرایی- قیاسی و به طور خاص از طریق فراترکیب 32 مقاله برای شناسایی عوامل شناختی که در اعتماد سازمانی، استفاده کرده است. سپس این عوامل از طریق نظرسنجی از 12 نفر از خبرگان و متخصصان که با رویکرد نمونه‌برداری هدفمند انتخاب شده بودند، مورد اولویت‌بندی قرار گرفت. داده‌های نظرسنجی خبرگان برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و درک عوامل شناختی تأثیرگذار بر اعتماد سازمانی، به روش بهترین- بدترین(BWM) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بر اساس بررسی مبانی نظری این بینش را ارائه داد که اعتماد سازمانی تحت تأثیر 10 عامل شناختی است. سپس با اولویت بندی عوامل مذکور، «صداقت» به عنوان مهم ترین (بهترین) عامل و «اشتراک دانش» به عنوان کم اهمیت ترین (بدترین) عامل شناسایی شد. این مقاله رویکردی شناختی به پیشآیندهای اعتماد سازمانی ارائه و بینش جدید نقشی را که پیشآیندهای شناختی نسبت به اعتماد سازمانی ایفا می کند، را پر رنگ تر کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد سازمانی،علوم شناختی،پیشآیندهای شناختی،

عنوان انگلیسی Cognitive factors affecting the formation of organizational trust
چکیده انگلیسی مقاله Trust has influence in all social aspects of human beings and especially in the life of organizational hearts to the extent that as the glue that holds society together, it has attracted special attention from management thinkers. Both within and between organizations, it is an important facilitator of collaboration and can increasingly increase organizational effectiveness. Trust has been dynamic and is influenced by very important factors, specifically cognitive factors, which unfortunately have steadily declined in recent years. It is necessary to examine what factors may affect trust performance. This study has been used with a combination of inductive-deductive scientific methods and specifically through meta-combination of 32 articles to identify the cognitive factors in organizational trust. Then, these factors were prioritized through a survey of 12 experts and specialists who were selected by purposive sampling. Expert survey data were used to analyze and analyze quantitative data and identify the factors affecting organizational trust, using the best-worst method (BWM). The results provided the insight that organizational trust is influenced by 10 cognitive factors based on the examination of theoretical foundations. Then by prioritizing the factors, "honesty" was identified as the most important (best) factor and "knowledge sharing" as the least important (worst) factor. This scientific article provides a new insight into the antecedents of organizational trust and the role that cognitive antecedents play in relation to organizational trust.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اعتماد سازمانی,علوم شناختی,پیشآیندهای شناختی

نویسندگان مقاله مسعود شهرجردی |
مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی

بهزاد محمدیان |
استادیار دانشگاه تهران

حسن زارعی متین |
استاد دانشگاه تهران

حمید زارع |
پردیس فارابی قم - ایران


نشانی اینترنتی https://obs.sinaweb.net/article_715530_edc5c6aef22c580633f1a5893cab24bc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات