این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۳۸-۵۴۷
عنوان فارسی
تاثیر آموزش رفتارهای خود مراقبتی بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دیابت شایعترین بیماری ناشی از اختلالات سوختوساز است که در صورت عدم کنترل آن، میتواند باعث کاهش کیفیت زندگی در مبتلایان شود؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش رفتارهای خود مراقبتی بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام گردیده است. مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1394 بر روی 90 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در شهرستان چالدران اجرا شد. بیماران بهصورت تصادفیسازی طبقهای در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد، در دو مرحله قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی گردآوری گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای تی زوجی و مستقل در سطح معنیدار 05/0 استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار سن بیماران 5/9± 3/46 بود. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمرات متغیرهای آگاهی، نگرش و رفتارهای خود مراقبتی گروه مداخله بهطوری معنیداری افزایش یافته است (05/0>p)، اما تغییرات انجامشده در گروه کنترل معنیدار نبود. همچنین مداخله آموزشی تأثیر معنیدار در بهبود کیفیت زندگی بیماران در تمام ابعاد آن در مقایسه با گروه کنترل گذاشته بود (05/0>p). نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی باعث بهبود رفتارهای خود مراقبتی در بیمان مبتلا به دیابت نوع 2 شده است. همچنین نتایج نشان داد که با آموزش رفتارهای خودمراقبتی میتوان کیفیت زندگی را بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of self-care behaviors education on quality of life in patients with type 2 diabetes: a randomized clinical trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Diabetes is the most common metabolic disorder which if not controlled; it can cause a decrease in patient’s quality of life. Therefore, this study was carried out to evaluate the effect of educational intervention of self-care behaviors on quality of life in patients with type 2 diabetes. Materials and methods: This clinical trial study was conducted in 2015 on 90 patients with Type II diabetes in the city Chalderan. Patients were stratified randomization to intervention and control groups. Data was collected using standardized questionnaires in two phases before and 3 month after the educational. To analyze the data was used descriptive statistics and paired t and independent t tests in level of p< 0.05. Results: Mean and standard deviation age of the patients was 46.3 ± 9.5. The results showed that the mean (SD) score of knowledge, attitudes and self-care behaviors significantly has increased in intervention group, but changes was not significant in the control group. Also, the educational intervention had a significant effect in improving the quality of life in all its dimensions compared to the control group had (p< 0.05). Conclusion: The findings of current study showed that educational intervention has been improved self-care behaviors in patients with type II diabetes. Also the results showed that by training self-care behaviors can be improved quality of life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
توحید بابازاده | towhid babazadeh
student research committee, health faculty, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
امین کیانی | amin kiani
fasa university of medical sciences, fasa, iran
دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)
فاطمه مرادی | fatemeh moradi
director general office of health, tehran municipality, tehran, iran.
اداره کل سلامت، شهرداری تهران، تهران، ایران
فریبا شریعت | fariba shariat
department of municipal health in tehran, tehran municipality, tehran, iran
گروه سلامت شهری در تهران، شهرداری تهران، تهران، ایران
مرتضی بنای جدی | morteza banaye jeddi
department of combating with diseases, chalderan network of health and treatment, urmia university of medical sciences, urmia, iran
واحد مبارزه با بیماری ها، شبکه بهداشت و درمان چالدران، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-938-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/228/article-228-331181.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات