این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۰-۳۷

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که اغلب تا دوران نوجوانی و بزرگسالی تداوم می‌یابد. تا کنون روش‌های درمانی مختلفی جهت بهبود نشانه‌های این اختلال به کار گرفته شده است. در سال‌های اخیر، درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی از جمله روش‌هایی بوده که توجه بیشتر پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این پژوهش نیز با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان نشانه‌ها و  ذهن‌آگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی به انجام رسید.روش‌کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه شاهد می‌باشد. نمونه‌ی این پژوهش را 30 نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم شهرستان گناباد که مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون‌کنشی بودند، تشکیل دادند. ابزار مورد استفاده شامل مصاحبه‌ی بالینی، مقیاس درجه‌بندی اسنپ فرم والدین (SNAP-IV) و پرسش‌نامه‌ی ذهن‌آگاهی بودند. گروه آزمون هشت جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار داشتند. داده‌ها با کمک آمار توصیفی و نیز با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 20 تحلیل شدند.یافته‌ها: بر اساس نتایج مشخص گردید گروه آزمون در مقایسه با شاهد نشانه‌های اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی را در پس‌آزمون بهبود یافت (001/0P<). هم‌چنین نمره‌ی ذهن‌آگاهی گروه آزمون در مقایسه با شاهد در پس‌آزمون، تغییر معنی‌داری نشان داد (001/0P<).نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی موجب بهبود نشانه‌های اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی و ذهن‌آگاهی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی، ذهن‌آگاهی، نوجوانان،

عنوان انگلیسی Effectiveness of mindfulness-based therapy on the rate of symptoms and mindfulness in adolescents with attention-deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common childhood disorders that can often continue through adolescence and adulthood. Different treatment methods have been used so far for treating this disorder. In recent years, mindfulness-based treatment approaches have attracted the attention of researchers. This research aims to investigate the effect of mindfulness-based treatment on the symptoms of ADHD and mindfulness score in adolescents suffering from ADHD.  Materials and Methods: The present research is a clinical trial research with pretest-posttest design and control group (IRCT code: IRCT2016011826079N1). The study sample included 30 female first and second grade high school students in Gonabad suffering from ADHD. The tools used in the research included clinical interview, SNAP-IV Parent Rating Scale, and Mindful Attention Awareness Scale. The experimental group received eight 90-minute sessions of mindfulness-based treatments and the control group was assigned to a waiting list. The data was analyzed through descriptive statistics and univariate analysis of covariance by SPSS version 20 software.  Results: According to our findings, the experimental group reported fewer symptoms of ADHD in posttest (P< 0.001) compared to the control group. Moreover, the mindfulness of the experimental group improved in the posttest (P< 0.001) compared to the control group.  Conclusion: The results of the research show that mindfulness-based treatment improved the symptoms of ADHD and mindfulness in adolescents suffering from ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب عبداله زاده | zeynab abdolahzadeh
ph.d. student of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مشهدی | ali mashhadi
associate professor of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

زهرا طبیبی | zahra tabibi
associate professor of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8214.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات