این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۲-۲۹

عنوان فارسی ویژگی‌های عصب روان‌شناختی و نظریه‌ی ذهن در کودکان بیش‌فعال همراه با نقص توجه و کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزیابی عصب روان‌شناختی جامع علایم موجود در فرد را در نظر می گیرد که بر پایه‌ی درک ساختار و عملکرد مغز است و باعث درک غنی‌تر از علایم  و در نهایت، منجر به توصیه‌های درمانی موثرتر می‌شود.  این پژوهش به منظور بررسی ویژگی‌های عصب روان‌شناختی و تئوری ذهن و رابطه‌ی این دو مولفه در کودکان بیش‌فعال همراه با نقص توجه و مقایسه‌ی آن‌ها با کودکان عادی  صورت گرفت.روش‌کار: روش تحقیق این پژوهش، به روش علی مقایسه‌ای است که به این منظور 25 دانش‌آموز بیش‌فعال به روش نمونه‌گیری در دسترس و 25 دانش‌آموز عادی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و از آزمون عصب روان‌شناختی کانرز و آزمون نظریه‌ی ذهن برای سنجش دو گروه استفاده شد.یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل آماری با استفاده تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون نشان دادکه بین دو گروه بیش‌فعال و عادی از نظر مولفه‌های نظریه‌ی ذهن و 3 تا زیرمقیاس  آزمون عصب روان‌شناختی، مشکلات توجه (001/0=P) و کارکردهای اجرایی (0001/0=P) و عملکرد تحصیلی خواندن (027/0=P) تفاوت وجود داشت یعنی کودکان بیش‌فعال از نظر این 3 مولفه و از نظر نظریه‌ی ذهن (009/0=P) پایین‌تر از کودکان عادی عمل کردند اما همبستگی بین ویژگی‌های عصب روان‌شناختی و نظریه‌ی ذهن در دو گروه بیش‌فعال و عادی ملاحظه نشد.نتیجه‌گیری: برای ارزیابی تشخیصی کودکان بیش‌فعال می‌توان از آزمون‌های عصب‌شناختی به عنوان مکمل آزمون‌های رفتاری استفاده کرد و هم‌چنین با توجه به نتایج این پژوهش، کودکان بیش‌فعال، نیازمند برنامه‌های توان‌بخشی در مورد عملکرد تحصیلی، مشکلات توجهی، عملکرد تحصیلی خواندن هم‌چنین تئوری ذهن هستند بنابراین تمهیداتی در این زمینه باید صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه، عصب‌روان‌شناختی، نظریه‌ی ذهن،

عنوان انگلیسی Neuropsychological characteristics and theory of mind in ADHD and normal students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Comprehensive neuropsychological assessment considers symptoms in an individual, based on the understanding of structure and function of the brain, and can lead to a better understanding of the symptoms, and eventually more effective treatment recommendations. The aim of this research was to study and compare the neuropsychological character and theory of mind as well as the correlation between them in ADHD and normal children.  Materials and Methods: This was a casual-comparative study. 25 ADHD children were selected through convenience sampling and 25 normal children were selected through cluster sampling.  Finally, the Connors Neuropsychological Inventory and Theory of Mind Test were applied to assess the participants. The data were analyzed through multivariate, t test, and Pearson correlation.  Results: Our findings showed that there is a significant difference between these two groups in terms of the theory of mind and the three subscales of the neuropsychological inventory (attention problem (P=0.001), executive function (P=0.0001), and reading function (P=0.027). ADHD children had lower efficiency than normal children did in theory of mind (P=0.009) and the three subscales of the neuropsychological inventory. However, there was no correlation between neuropsychological characteristics and theory of mind in ADHD and normal children.  Conclusion: It can be concluded that neuropsychological tests can be used as a complement to behavioral tests for diagnostic assessment of ADHD children. In addition, it was observed that ADHD children require rehabilitations program focused on academic performance, attention problems, and reading performance, as well as theory of mind. Hence, the necessary measures should be taken for these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبری اباذری | kobra abazari
ph.d. in psychology of children with special needs, instructor of farhangian university
دکترای روان شناسی کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، مدرس دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

محمدرضا مهدوی | mohammad reza mahdavi
m.a. student of clinical psychology , azad university of eslamshahr, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلام شهر، ایران
سازمان های دیگر: دانشگاه آزاد اسلام‌شهر

ابوالفضل درویشی | abolfazl darvishi
b.a in general psychology, payam-e-noor university, baharestan, iran
کارشناسی روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور بهارستان، ایران


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8146.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329823.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات