این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۷۷-۸۳
عنوان فارسی
اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر واقعیتدرمانی به شیوهی گروهی بر علایم اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی دانشآموزان دختر پایهی نهم تحصیلی انجام شد.روشکار: جامعهی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دانشآموزان دختر پایهی نهم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-94 بود که از این تعداد بر اساس نمرهی پرسشنامههای اضطراب اجتماعی نوجوانان، تفسیر منفی پیامدهای اجتماعی و روابط بین فردی در پیشآزمون 24 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تحت واقعیتدرمانی به شیوهی گروهی قرار گرفت و گروه شاهد، هیچگونه درمانی دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخهی 21 استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نمرات اضطراب اجتماعی و سوگیری تعبیر و روابط بین فردی در گروه آزمون نسبت به شاهد، تغییر معنیداری داشت (05/0>P).نتیجهگیری: به نظر میرسد که آموزش واقعیتدرمانی به شیوهی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان، موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، روابط بین فردی، نوجوان، واقعیتدرمانی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of group reality therapy on symptoms of social anxiety, interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study investigates the effectiveness of group reality therapy on symptoms of social anxiety, interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents. Materials and Methods: The research population of this clinical research consisted of all students in ninth grade female Sabzevar city in academic year of 2016-2017 that this number based on social anxiety scale score teens, a negative interpretation consequences social and interpersonal relationships in the pre-test were 24 persons who were selected via convenient method and they randomly divided into two groups of experimental and control. The experimental group received group reality therapy and the controls received no treatment. Data analyzed through covariance analysis and SPSS software version 21. Results: The results showed that social anxiety scores and interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents who participated in the experimental group than in the control group have been replaced teens that had a significant change (P< 0.05). Conclusion: It seems that group reality therapy is effective on social anxiety, interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین خالقی | nasrin khaleghi
ms. in clinical psychology, islamic azad university, branch of neyshabour, neyshabour, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
مهدی امیری | mahdi amiri
assistant professor of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
الهام طاهری | elham taheri
ph.d. in clinical psychology, tehran psychiatric institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8326.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات