این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۴

عنوان فارسی تجربیات اساتید از اولین دوره آموزش غیرحضوری گواهینامه عالی بهداشت کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اولین دوره آموزش غیرحضوری گواهینامه عالی بهداشت در ایران در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با پذیرش 30 دانشجو از بهمن 1386 آغاز شد. لازم بود تجربیات این دوره بررسی و ثبت گردد تا برای تصحیح و برگزاری دوره‌های مکاتبه‌ای مشابه در سایر رشته‌ها و در دانشگاه‌های دیگر کشور به کار گرفته شود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به روش کیفی و فنومنولوژی توصیفی انجام شد. با تمام اساتید درگیر در تدریس مکاتبه‌ای، مصاحبه‌ انجام شد. از سؤالات باز و نیمه‌ساختار یافته استفاده گردید. اطلاعات کدگذاری و طبقه‌بندی شدند و به روش آنالیز موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تأیید صحت مطالب از دو نفر از اساتید شرکت‌کننده خواسته شد که متن نهایی را مطالعه کنند و نظر بدهند. یافته‌ها: اطلاعات در دو حیطه عمده طبقه‌بندی شدند. حیطه اول، نگرانی اساتید در مورد کیفیت آموزش دانشجویان بود. اکثر اساتید تصور می‌کردند دانشجویان مکاتبه‌ای، به خوبی دانشجویان حضوری مطالب را نیاموخته‌اند، سؤالاتشان بدون جواب می‌ماند، برطرف کردن اشکالات‌شان دشوار است و دروس‌شان تلمبار می‌شود. حیطه دوم، مشکلات خود اساتید بود از جمله این که تدریس مکاتبه‌ای به خصوص در دروس فهمیدنی و عملی مشکل‌تر است، آماده‌سازی مطالب و ارتباط با تلفن و ایمیل بیشتر وقت می‌گیرد و چون با دانشجو ارتباط نزدیک ندارند، نمی‌توانند فیدبک سریع از دانشجو بگیرند. دیگر این که اساتید می‌بایست از قبل توجیه می‌شدند و زیرساختار تدریس مکاتبه‌ای از جمله ویدئوکنفرانس از قبل فراهم می‌شد. نتیجه‌گیری: آموزش غیرحضوری در ایران هنوز در مراحل ابتدایی است و برای راه‌اندازی دوره‌های موفق باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد. ایجاد زیرساختار مناسب، توجیه اساتید و دانشجویان قبل از شروع دوره و تحقیق و ارزشیابی مداوم در مورد کیفیت تدریس، لازم به نظر می‌رسد. واژه‌های کلیدی: آموزش غیرحضوری، دانشنامه عالی بهداشت، اساتید، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Shortcomings of the First Series of Long Distance MPH Education at Kerman University of Medical Sciences, from the Academics' Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives : The first series of long distant MPH (Master of Public Health) education in Iran started at Kerman University of Medical sciences by enrolling 30 students from February 2008. It seemed necessary to document the experience of this program, in order to use the results for tailoring and establishing similar long distance programs in other medical fields and universities. Material and Methods: This study was a descriptive phenomenology qualitative study. All academics involved in the long distance education program were interviewed. Open and semi-structured questions were asked. The collected data was then coded and categorized to enable further analysis by using theme analysis. The final text was given to two participants for reading and commenting on the validity . Results : Two main themes emerged from the data. The first was the concern of most of the academics about the quality of education for example the academics thought the student have not learned as well as the face to face education students, their questions remain unanswered, problem solving is difficult and they procrastinate their reading material. The second theme was the problems of the academics themselves, such as the difficulty of teaching of the comprehensive and practical materials, the fact that preparing materials and communication through telephone and email is more time consuming and lack of a face-to-face contact hinders academics from getting instant feedback from their students. They also thought that academics should have been trained and that the infrastructure of long distance education, such as video-conferencing should have been established in advanced . Conclsion: Long distant education is still taking its first steps in Iran and in order to establish successful courses, appropriate planning is essential. Preparing the proper infra-structure, proper familiarization for students and academics before launching the course and continuous research and education-quality evaluation seems necessary . Key words: Long distance education, MPH, Kerman University of Medical sciences, Academics Funding: This research was funded by Kerman University of Medical Sciences. Conflict of Interest: Non declared. Ethical Approval: The Ethics Committee of Kerman University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article : N. Khanjani, M. Saber. The Shortcomings of the First Series of Long Distance MPH Education at Kerman University of Medical Sciences, from the Academics' Viewpoint. J Rafsanjan Univ Med Sci 2011 10(Supll): 41-54. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس خانجانی | n. khanjani
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مریم صابر | m. saber
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-693-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-329055.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده health|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات