این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی واقعیت‌درمانی بر نشانگان روان‌شناختی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مشکلات روان‌شناختی ازجمله افسردگی، اضطراب و استرس نقش مهمی در وضعیت روان‌شناختی نوجوانان دارند، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی واقعیت‌درمانی بر نشانگان روان­شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) نوجوانان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند، و به  مقیاس‌ نشانگان روان­شناختی لاویبوند و لاویبوند(1995) پاسخ دادند. گروه آزمایش در هشت جلسه مداخله واقعیت‌درمانی شرکت کردند، اما گروه گواه مداخله معمولی را دریافت نمودند. در تحلیل داده‌ها از آزمون اندازه‌گیری مکرر بین گروهی با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پس‌آزمون کاهش معناداری پیداکرده و این کاهش در مرحله پیگیری پایدار مانده بود (01/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، واقعیت‌درمانی می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مؤثر در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله واقعیت درمانی، نشانگان روان‌شناختی، افسردگی، اضطراب، استرس، نوجوانان

عنوان انگلیسی Investigating the effectiveness of reality therapy on the psychological symptoms of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychological problems such as depression, anxiety and stress play an important role in the psychological condition of adolescents, so the present study was determining the effectiveness of reality therapy in psychological disorders (depression, anxiety and stress) of adolescents.
Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test - post-test design and a control group with a follow-up period. The research population included all secondary school girls in Birjand city in the academic year of 2021-2022, 30 of who were selected by available sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). And they responded to Lavibond and Lavibond (1995) depression, anxiety and stress scale. The experimental group participated in eight reality therapy intervention sessions, but the control group received the usual intervention. In the data analysis, repeated measurement test between groups was used with SPSS version 20 software.
Results: The results showed that the average scores of depression, anxiety and stress of the experimental group compared to the control group decreased significantly in the post-test phase and this decrease remained stable in the follow-up phase (P<0.01).
Conclusion: Based on the results of the research, reality therapy can be considered as an effective intervention method in reducing depression, anxiety and stress of teenagers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reality therapy, Psychological syndromes, Depression, Anxiety, Stress, Adolescents.

نویسندگان مقاله فاطمه حاجی دوست گیو | Fatemeh Hajidoost Giv
Department of Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran
واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

محمد حسن غنی فر | Mohamad-Hassan Ghanifar
Department of Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran
واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

فاطمه شهابی زاده | Fatemeh Shahabizadeh
Department of Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran
واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5846-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات