این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 15 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۳۷-۷۶
عنوان فارسی
چارچوبی بومی برای تعیین ویژگیهای فرهنگی یادگیرندگان ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ چارچوبی بومی برای تعیین ویژگیهای فرهنگی یادگیرندگان ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی انجام شد.
روش:
طرح پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی بود. در مرحلۀ کیفی به منظور شناسایی ابعاد و عاملهای مرتبط با ویژگیهای فرهنگی یادگیرندگان ایرانی و رسیدن به توافق در این خصوص، از پانل دلفی با حضور تعدادی از متخصصان استفاده شد. در مرحلۀ کمّی، از پرسشنامۀ محققساخته با 164 سؤال و برای بررسی دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی تأییدی استفاده شد.
یافتهها:
در این پژوهش، ویژگیهای فرهنگی یادگیرندگان ایرانی نظام آموزش الکترونیکی در شش بُعد فاصلۀ قدرت، ابهامپذیری در برابر ابهامگریزی، مردگرایی در برابر زنگرایی، جمعگرایی در برابر فردگرایی، نوع نگرش به زمان، نوع نگرش به فعالیت و 26 عامل بررسی شدند. بر مبنای دادههای پژوهش، بُعد فاصلۀ قدرت بالاترین بار عاملی را به خود اختصاص داده بود و پایینترین بار عاملی، مربوط به بعد نگرش به زمان بود؛ بعلاوه آنکه این چارچوب از برازش و پایایی مناسبی برخوردار بود.
نتیجهگیری:
استفاده از چارچوب طراحی شدۀ پژوهش در تعیین نیازهای واقعی مخاطبان دورهها، طراحی و شخصیسازی نظامهای آموزش الکترونیکی ایرانی میتواند مفید واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot، ویژگی های فرهنگی&،quot،،&،quot، یادگیرنده ایرانی &،quot،،&،quot، نظام آموزش الکترونیکی&،quot،،
عنوان انگلیسی
Designing a Native Framework to Define the Cultural Characteristics of Iranian Learners in an E-learning System
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:the current study has been conducted with the aim to establish a native framework to define the cultural characteristics of Iranian students in the E-learning system.
Method:
In this study,the descriptive-analytical research method was applied. In the qualitative stage, the Delphi panel was applied to acquire the most reliable consensus of a group of experts' opinions. In a quantitative stage, a researcher-made questionnaire was designed with 164 questions, and confirmatory exploratory factor analyses were used to analyze the data.
Finding:
In this study, the cultural characteristics of e-learning system learners in six dimensions of power distance, uncertainty avoidance versus certainty, masculinity versus feminism, collectivism versus individualism, Attitude toward time, Attitude toward activity, and 26 case factors were examined. According to the research data, the power dimension had the highest factor load, and the lowest factor load was related to Attitude toward time.This framework had a good fit and reliability
Results: The results of this study can be useful in determining the real needs of applicants for online courses and for the design, and personalization of e-learning systems
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot, ویژگی های فرهنگی&,quot,,&,quot, یادگیرنده ایرانی &,quot,,&,quot, نظام آموزش الکترونیکی&,quot
نویسندگان مقاله
خدیجه نورانی |
. استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران
فرهاد سراجی |
گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تهران.ایران.
بهمن زندی |
گروه زبان شناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه پیام نور.
محمدرضا سرمدی |
علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1098_69b9ef8fff82907f024da6ebb6d3c469.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات