این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۳۲۳-۳۳۰

عنوان فارسی مقایسه اثر بوسپیرون همراه با عصاره گل گاوزبان (Echium amoneum L ) بر میزان یادگیری در موش های صحرایی نر بالغ
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یادگیری یکی از تکامل­ یافته ­ترین اعمال سیستم عصبی مرکزی است که تحت تاثیر عومل مختلفی قرار می­ گیرد. اختلالات اضطرابی از عواملی است که باعث کاهش یادگیری می ­شوند، بنابراین با توجه به عوارض داروهای شیمیایی ضد اضطراب، این مطالعه با هدف بررسی مقایسه اثر داروی بوسپیرون همراه با عصاره گل گاوزبان بر میزان یادگیری در موش­ های صحرایی نر بالغ انجام گرفت. مواد و روش­ ها: در این مطالعه تجربی از 40 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده شد که به 5 گروه کنترل، شاهد و 3 دسته تجربی دریافت کننده داروهای بوسپیرون mg/kg5، عصاره گل گاوزبان mg/kg 150 و بوسپیرون ­همراه با عصاره گل گاوزبان تقسیم شدند. کلیه تجویزها به­صورت درون صفاقی و برای مدت 14 روز انجام گرفت. در این بررسی به ­منظور تشخیص میزان یادگیری از روش ترجیح مکانی شرطی شده استفاده گردید. نتایج: نتایج این مطالعه نشان می­ دهد که بعد از 7 روز از تجویز داروها، تنها در گروه دریافت کننده عصاره گل گاوزبان افزایش معنی­ دار (05/0≥P) مشاهده می­ شود. هم­ چنین، بعد از 14 روز از تجویر داروها در گروه ­های دریافت کننده بوسپیرون، عصاره گل گاوزبان و بوسپیرون همراه با عصاره گل گاوزبان افزایش معنی ­داری در میزان یادگیری حیوانات مشاهده می ­شود. نتیجه­ گیری: در مجموع می ­توان گفت که بوسپیرون و گل گاوزبان باعث تقویت حافظه و یادگیری در موش ­های صحرایی می­ گردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بوسپیرون، گل گاوزبان، یادگیری، موش صحرایی

عنوان انگلیسی Comparing buspirone effect with the extract of borage (Echium amoneum L) flower on learning in adult male rats
چکیده انگلیسی مقاله Background: Learning as one of the higher functions of the brain is affected by several factors. Anxiety disorders are among the factors result in learning disorders. Considering the side-effects of anxiolytics, this study aimed to compare the effects of buspirone with borage flower extract on learning in adult male rats. Materials and Methods: In this experimental study, adult male rats (no=40) were divided into 5 groups: Control, Sham and 3 Experimental groups (Buspirone 5 mg /kg, Borage extracts 150 mg/kg and Buspirone+extract). All injections were carried out intraperitoneally for 14 days. Conditioned Place Preference was used to assess the learning. Results: The results of Extract group showed a significant improvement after 7 days of drug injection (P≥0.05). In addition, a significant improvement was observed in Buspirone, Extract and Buspirone + Extract groups 14 days after drug injection. Conclusion: The results of the study showed that the buspirone and the borage augment the learning in rats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Buspirone, Borago officinalis, Learning, Rat

نویسندگان مقاله زینب جاوید | zeynab javid


سید ابراهیم حسینی | seyyed ebrahim hoseini
department of psychology, shiraz branch, islamic azad university, shiraz, i. r. iran.
شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، گروه فیزیولوژی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1284&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات