حیات، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۲۱۳-۲۲۵

عنوان فارسی روان‌سنجی و بومی‌سازی ابزار خودارزیابی صلاحیت‌های انفورماتیک پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرستاری حرفه‌ای امروز، نیازمند به کارگیری فناوری اطلاعات برای تسهیل در تصمیم‌گیری‌های بالینی است، تا بهترین نتایج به نفع بیمار به دست آید. مطالعه حاضر با هدف روان‌سنجی و بومی‌سازی ابزار خودارزیابی صلاحیت‌های انفورماتیک پرستاری در ایران انجام یافته است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و روششناختی است. ابتدا نسخه اصلی ابزار با استفاده از روش استاندارد به فارسی ترجمه شد. سپس روایی صوری و محتوایی آن از طریق نظرات متخصصان و شاخص روایی محتوا محاسبه شد. پایایی با دو شیوه آلفای کرونباخ و آزمون-بازآزمون، با محاسبه ضریب همبستگی درون طبقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی با حجم نمونه 300 نفر دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آبادان که در سال 1402 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، در نرمافزارهای ‌SPSS نسخه 22 و Lisrel نسخه 8/8 انجام یافت.
یافته‌ها: شاخص روایی محتوا در تمامی گویه‌ها از مقدار استاندارد 79/0 بالاتر بود و همه گویه‌ها امتیاز مطلوب را کسب کردند. نسخه نهایی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 898/0 و شاخص همبستگی درون خوشه‌ای 893/0 از پایایی مطلوب برخوردار بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد نسخه فارسی ابزار با 5 عامل مورد تأیید است. تخمین بارهای عاملی استاندارد نشان داد که این ابزار در ایران برازش قابل قبولی دارد و از روایی سازه مناسبی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: ‌‌نسخه فارسی ابزار خودارزیابی صلاحیت‌های انفورماتیک پرستاری دارای مشخصههای روان‌سنجی قابل قبولی در جمعیت پرستاران ایرانی است و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار معتبر در پرستاری بهره گرفت.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌سنجی، انفورماتیک پرستاری، صلاحیت

عنوان انگلیسی Psychometric evaluation and adaptation of the nursing informatics competency self-assessment tool
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Modern professional nursing necessitates the use of information technology to facilitate clinical decision-making and obtain optimal patient care outcomes. The aim of this study was to conduct a psychometric evaluation and adapt the Nursing Informatics Competency Self-Assessment tool for use in Iran.
Methods & Materials: The present research employed a descriptive and methodological design. Initially, the original tool was translated into Persian following a standardized procedure. Subsequent assessments of face and content validity were conducted through expert reviews and the calculation of the content validity index. Reliability was evaluated using both Cronbach's alpha and test-retest methods, including the calculation of the intraclass correlation coefficient. Data analysis was conducted using confirmatory factor analysis on a convenience sample of 300 nursing students from the School of Nursing and Midwifery at Abadan University of Medical Sciences, utilizing SPSS version 22 and LISREL version 8.8.
Results: The content validity index for all items exceeded the standard threshold of 0.79, indicating satisfactory validity scores for each item. The final version of the tool demonstrated acceptable reliability with a Cronbach's alpha coefficient of 0.898 and an intraclass correlation coefficient of 0.893. Confirmatory factor analysis indicated the fitness of a five-factor structure for the Persian version of the tool. Standardized factor loadings showed a good fit and satisfactory construct validity for the tool within the Iranian context.
Conclusion: The Persian version of the Nursing Informatics Competency Self-Assessment Tool exhibits acceptable psychometric properties within the Iranian nursing population and is recommended for use as a credible instrument in nursing practice.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychometrics, nursing informatics, competence

نویسندگان مقاله ارغوان افرا | Arghavan Afra
Dept. of Nursing, School of Nursing, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

نوراله طاهری | Noorollah Tahery
Dept. of Nursing, School of Nursing, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

شیما سنیسل بچاری | Shima Seneysel Bachari
Dept. of Nursing, School of Nursing, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

مسعود تراب‌پور طرقی | Masoud Torabpour Toroghi
Dept. of Nursing, School of Nursing, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4803-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات