این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۲۳-۲۳۳
عنوان فارسی
بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی فرم الکترونیکی پرسشنامه خودتنظیمی گومز و همکاران در دانشآموزان متوسطه دوم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خودتنظیمی یکی از مهارتهای ضروری برای دانشآموزان است که تحت تأثیر بیماری کووید-19 قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی فرم الکترونیکی پرسشنامه خودتنظیمی گومز و همکاران در دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد.روش کار: این پژوهش مقطعی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه بر اساس روشهای نمونهگیری برای مطالعات اعتباریابی مشخص شد؛ بنابراین برای انجام روایی همزمان، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی به ترتیب 100، 350، 250 و 40 نفر انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای خودتنظیمی گومز و همکاران و خودتنظیمی تحصیلی ماگنو بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و لیزرل نسخه 8 صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که پرسشنامه خودتنظیمی گومز و همکاران دارای روایی محتوایی، همزمان و سازه مناسبی است. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس از چهار عامل تشکیل شده است که در مجموع 61.70 درصد از واریانس را توضیح میدهند. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که دادهها از مدل چهار عاملی حمایت میکنند. همچنین پایایی همسانی درونی این پرسشنامه برای کل مقیاس و ابعاد آن بالا بود (0.86-0.84).نتیجهگیری: پرسشنامه خودتنظیمی گومز و همکاران یک ابزار معتبر و پایا برای اندازهگیری خودتنظیمی در دانشآموزان متوسطه دوم است. این ابزار میتواند در برنامهریزی و اجرای برنامههای آموزشی و مشاورهای مرتبط با خودتنظیمی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودتنظیمی، پرسشنامه، دانشآموزان، همهگیری کووید-19، تحلیل عاملی
عنوان انگلیسی
Factor Structure and Validity of the Electronic Self-Regulation Questionnaire by Gomez and Colleagues Among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Self-regulation is one of the essential skills for students that has been affected by the COVID-19 pandemic. This study aimed to investigate the factorial structure and validity of the electronic form of the self-regulation questionnaire by Gomez and colleagues among high school students.Method: This was a cross-sectional study using a multistage cluster sampling method. The statistical population consisted of all high school students in Tehran in the academic year 1402-1401. The sample size was determined based on the sampling methods for validity studies. Therefore, for concurrent validity, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and reliability, 100, 350, 250, and 40 people were selected, respectively. The instruments of this study included the self-regulation questionnaires by Gomez and colleagues and the academic self-regulation questionnaire by Magno. Data analysis was performed using SPSS version 22 and Lisrel version 8 software.Results: The results showed that the self-regulation questionnaire by Gomez and colleagues had appropriate content, concurrent, and construct validity. Exploratory factor analysis showed that the scale consisted of four factors that explained 61.70 percent of the variance. Confirmatory factor analysis also showed that the data supported the four-factor model. Moreover, the internal consistency reliability of this questionnaire was high for the total scale and its dimensions (0.86-0.84).Conclusion: The self-regulation questionnaire by Gomez and colleagues is a valid and reliable tool for measuring self-regulation among high school students. This tool can be used in planning and implementing educational and counseling programs related to self-regulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-regulation, Scale, Students, COVID-19 pandemic, Factor Analysis
نویسندگان مقاله
| Mehdi Abavisani
Ph.D Student in Psychology, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran. ORCID:0009-0005-9619-8801
Ph.D Student in Psychology, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
| Davood Taghvaei
Associate Professor, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
| Zabih Pirani
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, .Iran
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_24909.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات