این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۱۳-۲۲۱

عنوان فارسی ارزیابی روان‌سنجی و اعتبارسنجی فرم الکترونیکی مقیاس فرآیند ذهن آگاهی کاربردی در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ذهن آگاهی یک متغیر کلیدی در روانشناسی مثبت گرا است که به سلامت و کیفیت زندگی دانش آموزان کمک می کند. این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و اعتبارسنجی فرم الکترونیکی این مقیاس در بین دانشجویان انجام شد. روش‌ کار: در این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1402-1401، 831 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های شهر بندرعباس به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. آنها مقیاس فرآیند ذهن آگاهی کاربردی (AMPS) و پرسشنامه ذهن آگاهی پنج وجهی (FFMQ) را تکمیل کردند. روایی محتوایی، همزمان، سازه و پایایی درونی و نصف مقیاس با استفاده از روش های آماری با نرم افزارهای SPSS و لیزرل بررسی شد. یافته ها: AMPS اعتبار محتوای قوی را با مقادیر نسبت اعتبار محتوا (CVR) از 0.80 تا 0.90 و مقادیر شاخص اعتبار محتوا (CVI) بین 0.85 و 0.95 برای 15 مورد خود نشان داد. همچنین بین مقیاس و FFMQ همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت (79/0=r و 001/0 P<) که نشان دهنده روایی همزمان خوب است. ما سه عامل را با مقادیر ویژه بیش از یک نشان دادیم که 75.347 درصد از کل واریانس را از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی توضیح می‌دهد. این سه عامل تمرکز، تنظیم هیجان مثبت و تنظیم هیجان منفی بودند. پایایی درونی و دونیمه مقیاس نیز بالا بود (آلفای کرونباخ=0.939، ضریب تقسیم نصف گاتمن=0.840). نتیجه‌گیری: مقیاس فرآیند ذهن‌آگاهی کاربردی ابزاری معتبر برای ارزیابی ذهن‌آگاهی است و می‌توان آن را در پژوهش‌ها و مداخلات ذهن‌آگاهی به کار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبارسنجی، دانش آموزان، ذهن آگاهی، مقیاس

عنوان انگلیسی Psychometric evaluation and validation of the electronic form of the applied mindfulness process scale among university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Mindfulness is a key variable in positive psychology that contributes to students' health and quality of life. This research aimed to examine the factor structure and validate the electronic form of this scale among university students.   Materials and Methods: In this cross-sectional study over the academic year 2022-2023, 831 university students in Bandar Abbas City, Iran, were selected by stratified sampling. They fulfilled the Applied Mindfulness Process Scale (AMPS) and the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). Content, concurrent, construct validity, and internal and split-half reliability of the scale were assessed using statistical methods with SPSS and LISREL software.   Results: The AMPS demonstrated robust content validity, with Content Validity Ratio (CVR) values ranging from 0.80 to 0.90 and Content Validity Index (CVI) values between 0.85 and 0.95 for its 15 items. There was also a significant positive correlation between the scale and the FFMQ (r=0.79 and P< 0.001), indicating good concurrent validity. We indicated three factors with eigenvalues over one, explaining 75.347 percent of the total variance through exploratory and confirmatory factor analysis. These three factors were focus, positive emotion regulation, and negative emotion regulation. The internal and split-half reliability of the scale was also high (Cronbach's alpha= 0.939, Guttman split-half coefficient= 0.840). Conclusion: Applied mindfulness process scale is a valid tool for assessing mindfulness and can be applied to mindfulness research and interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, Scale, Students, Validation

نویسندگان مقاله | Fereshteh Shamsaei
Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.


| Azita Amirfakhraei
Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.


| Noushin Taghinejad
Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_24908.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات