آزمایشگاه و تشخیص، جلد ۱۶، شماره ۶۴، صفحات ۱۲-۲۹

عنوان فارسی نیازسنجی و تحلیل هزینه-فایده استقرار برنامه آموزشی دکتری عمومی (حرفه‌ای) علوم آزمایشگاهی بالینی در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
امروزه نظام‌های سلامت با  افزایش اساسی در تعداد، پیچیدگی‌ها و مخارج خدمات آزمایشگاهی مواجه هستند. این افزایش، دغدغه‌های مهمی را در زمینه، خطاهای تشخیصی، تأمین مالی و ارائه خدمات هزینه -اثربخش برای نظام سلامت ایجاد کرده است. همچنین نابرابری در توزیع ارائه کنندگان و نیروی‌های متخصص خدمات آزمایشگاهی به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار نیز به عنوان یک چالش جدی وجود دارد. همچنین  علی رغم سرمایه گذاری‌های کلان نظام‌های سلامت برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور در دیسیپلین‌های مختلف تحصیلی در مقاطع تخصصی در طول سه دهه گذشته پس از توقف دوره دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی، متاسفانه هنوز نیاز به مسئول فنی واجد صلاحیت جهت تصدی فنی آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی و خصوصی، به ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم مرتفع نشده و بسیاری از آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت حتی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، فاقد مسئول فنی هستند. براساس تجارب سایر کشورها و همچنین صاحب نظران نظام سلامت، استقرار برنامه آموزشی دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بالینی (مقطع عمومی) می‌تواند راهبردی مناسب برای ارائه خدمات هزینه-اثربخش و قابل دسترس و کاهش نابرابری‌ها در عرضه ارائه خدمات آزمایشگاهی بالینی باشد.
در ایران، در سال 1361 طرح کلی آموزش علوم آزمایشگاهی در مقطع دکتری حرفه‌ای ارائه و در سال 1363 برای اجرا ابلاغ گردید که اجرای آن منافع و مطلوبیت‌های فراوانی به همراه داشت. اما این برنامه در سال1370 متوقف گردید. با توجه به پیچیدگی و گستردگی عوامل خطر سلامت کشور و نیاز روز افزون به خدمات آزمایشگاهی بالینی برای کمک به پیشگیری، تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و غربالگری انواع عوامل خطر ایجاد کننده  ناتوانی‌ها در کشور و همچنین برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی کشور، استقرار دوره دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بالینی را بیش از پیش ضروری نموده است. دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بالینی در سایر کشورها مانند ایالات متحده نیز استقرار یافته، اعتبار بخشی و مورد ارزیابی قرار گرفته است. مرور متون حاکی از فواید و پیامدهای مثبت بلند مدت استقرار این دوره بر کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌های نظام سلامت می‌باشد. در این گزارش استقرار این دوره از ابعاد مختلف: اقتصاد آموزش، عدالت در سلامت و ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. براساس تحلیل حداقل سازی هزینه، تربیت نیروی انسانی دارای صلاحیت پذیرش مسئول فنی قانونی برای آزمایشگاه‌ها از مسیرهای رایج فعلی، یعنی ازطریق دوره دکتری PhD، دکتری تخصصی بالینی و یا فلوشیپ، حدود 2 برابر دوره دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی (در مقطع عمومی) برای آموزش عالی سلامت هزینه دارد. به عبارت دیگر، استفاده از دانش آموختگان دوره دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بالینی برای مسئولیت فنی آزمایشگاه‌ها، علاوه بر صرفه جویی زمانی در برنامه‌های تربیت نیروی انسانی، باعث صرفه جویی مالی تا 50% منابع و بودجه‌های آموزش عالی سلامت کشور خواهد بود.
استقرار دکتری عمومی (حرفه‌ای) علوم آزمایشگاهی در نظام سلامت ایران، باعث صرفه جویی در هزینه‌های آموزش عالی سلامت کشور، تأمین نیروی انسانی حرفه‌ای برای گستره وسیع خدمات آزمایشگاهی کشور از جمله تأمین نیروی انسانی دارای صلاحیت پذیرش مسئول فنی قانونی برای آزمایشگاه‌های دولتی و غیر دولتی، توزیع متوازن ارائه کنندگان خدمات آزمایشگاهی بالینی و ایجاد فرصت‌های تعالی حرفه‌ای برای دانشجویان و نخبگان حوزه علوم آزمایشگاهی کشور خواهد شد. اشتغال دانش آموختگان این دوره، فرصت بهره مندی از فعالیت‌های تمام وقت و به هنگام نیروی انسانی حرفه‌ای آزمایشگاهی بالینی، خدمات تشخیصی دقیق، خدمات مشاوره مرتبط با تجویز و تفسیر تست‌ها برای سایر متخصصان، کاهش خطاهای تشخیصی و کاهش خدمات غیر ضروری را به همراه خواهد داشت. طراحی و تصویب برنامه آموزشی دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بالینی، به همراه تعیین استانداردهای اعتبار بخشی برنامه‌ای و تدوین سند توانمندی‌های بالقوه دانش آموختگان دوره دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی از مهم‌ترین برنامه‌های جاری برای استقرار اثربخش این دوره در نظام سلامت ایران خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی بالینی، اقتصاد آموزش، عدالت در سلامت، ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

عنوان انگلیسی Need Assessment & Cost Analysis for the Establishment of the Degree of Doctorate in Clinical Laboratory Science Program in IR Iran Health System
چکیده انگلیسی مقاله
Today, health systems are facing a substantial increase in the number, complexity and costs of laboratory services. This increase has created important concerns in the field of diagnostic errors, financing and providing cost-effective services for the health system. Also, inequality in the distribution of laboratory service providers and specialist forces, especially in deprived and less privileged areas, also exists as a serious challenge. Also, despite the large investments of the health systems to train the required manpower in the field of medical diagnosis laboratories in the country in various academic disciplines in specialized levels during the last three decades after the professional doctorate course in laboratory sciences was stopped, unfortunately there is still a need for Qualified technical officers for the technical management of medical laboratories in the public and private sector, especially in less privileged and disadvantaged areas, have not been found, and many hospitals and health center laboratories, even in the centers of provinces and cities, do not have technical officers. Based on the experiences of other countries as well as experts of the health system, the establishment of a professional doctoral training program in clinical laboratory sciences (general sector) can be a suitable strategy for providing cost-effective and accessible services and reducing inequalities in the supply of clinical laboratory services.
In Iran, in 1982, the general plan of laboratory science education at the professional doctoral level was presented and it was announced for implementation in 1982, and its implementation brought many benefits and advantages. But this program was stopped in 1995. Considering the complexity and extent of the country's health risk factors and the increasing need for clinical laboratory services to help prevent, diagnose and treat all types of diseases and screen all types of risk factors that cause disabilities in the country, as well as the comprehensive program of justice, excellence and productivity In the education of medical sciences in the country, the establishment of a professional doctoral course in clinical laboratory sciences has become more necessary. The professional doctorate in clinical laboratory science has been established, accredited and evaluated in other countries such as the United States. The review of the literature indicates the benefits and long-term positive consequences of the establishment of this course on the quality of services and reducing the costs of the health system. In this report, the establishment of this course has been examined and analyzed from different dimensions: the economy of education, justice in health and improving the quality of laboratory services. Based on the analysis of cost minimization, the training of human resources qualified to accept the legal technical officer for laboratories from the current common paths, that is, through the PhD course, clinical specialized doctorate or fellowship, about 2 times the professional doctorate course of laboratory sciences (at the general level). It costs money for higher education. In other words, the use of the graduates of the professional doctoral course in clinical laboratory sciences for the technical responsibility of the laboratories, in addition to saving time in manpower training programs, will save up to 50% of the country's higher health education resources and budgets.
The establishment of a general (professional) doctorate in laboratory sciences in Iran's health system will save the country's higher health education costs, provide professional manpower for a wide range of laboratory services in the country, including the provision of qualified manpower to accept legal technical officers for laboratories. Governmental and non-governmental, there will be a balanced distribution of clinical laboratory service providers and the creation of professional excellence opportunities for students and elites in the field of laboratory sciences of the country. The employment of graduates of this course gives the opportunity to benefit from the full-time and timely activities of professional clinical laboratory personnel, accurate diagnostic services, consulting services related to prescribing and interpreting tests for other specialists, reducing diagnostic errors and reducing unnecessary services. will bring Designing and approving the training program for the professional doctorate in clinical laboratory sciences, together with the determination of program accreditation standards and the compilation of the potential capabilities document of the graduates of the professional doctorate course in laboratory sciences, will be one of the most important current programs for the effective establishment of this course in Iran's health system. Was.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله doctorate in clinical laboratory sciences, DCLS, the economy of education, justice in health and improving the quality of laboratory services

نویسندگان مقاله غلامرضا حمزه لو | Gholam Reza Hamzehloo
MPH, Head of Reference Health Lab - Deputy of Health Tehran University of Medical Sciences
کارشناس ارشد بهداشت عمومی MPH، دبیر انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران

رضا اسماعیلی | Reza Esmaeili
School of Health, Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences
دانشیار اقتصاد سلامت و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://labdiagnosis.ir/browse.php?a_code=A-11-25-495&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم آزمایشگاهی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات