مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی به زنان باردار توسط ماما بر اضطراب بارداری. یک کارازمایی تصادفی شده کنترل دار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب بارداری به­دنبال نگرانی­های فرد درباره بارداری، زایمان، سلامت نوزاد و فرزندپروری آتی ایجاد می­شود واثرات نامطلوب برپیامدهای بارداری دارد. مطالعات در زمینه تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت، به ویژه در زنان باردار اندک و نتایج گاها متناقض است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش کوتاه شده­ مهارت­های زندگی توسط مامای آموزش دیده بر اضطراب بارداری انجام شد. 
روش­ کار: این مطالعه ازنوع کارازمایی کنترل­دار تصادفی شده است که درآن 86 زن باردار با اضطراب بارداری طبق معیارهای ورود از شش درمانگاه شهرستان آبادان  انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامه اضطراب بارداری وندنبرگPRAQ)  (استفاده شد. گروه مداخله به مدت شش هفته هر هفته یک جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش مهارتهای زندگی (خودآگاهی، حل مساله، مقابله با استرس، مقابله با هیجانات، ارتباط بین فردی) قرار گرفتند.
 یافته­ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و مامایی  و نیز نمره کل اضطراب بارداری و حیطه های آن پیش از مداخله، اختلاف معنی داری نداشتند. پس از مداخله آموزشی،  میانگین نمره کل اضطراب بارداری و حیطه­های ترس از زایمان، ترس از روابط زناشویی، ترس از تولد کودک معلول جسمی یا روانی، ترس از تغییرات خلق و خو، و ترس­های خودمحورانه مادر در گروه مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود.
نتیجه­گیری:آموزش مهارت­های زندگی توسط ماما و در یک دوره کوتاهتر از برنامه­های مرسوم، در کاهش اضطراب بارداری موفقیت آمیز بود. این رویکرد می­تواند به عنوان یک روش موثر غیردارویی و کم هزینه در دوران بارداری توسط ماماها ارائه شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارتهای زندگی، اضطراب، بارداری، آموزش، ماما

عنوان انگلیسی THE EFFECT OF LIFE SKILLS TRAINING TO PREGNANT WOMEN BY A MIDWIFE ON PREGNANCY-RELATED ANXIETY: A RANDOMIZED CONTRO;LED TRIAL
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Pregnancy anxiety is caused by a woman's concerns about pregnancy, childbirth, the health of the baby, and future parenting which negatively affects pregnancy outcomes. Studies addressing the effect of life skills training on health, particularly in pregnant women are rare with inconclusive findings. The present study aimed to determine the effect of life skills training by a trained midwife on reducing pregnancy anxiety.
Methods: This study is a randomized controlled trial. After assessing 180 pregnant women for eligibility, 86 pregnant women were selected from 6 clinics in Abadan city according to the inclusion criteria and allocated to control or intervention groups randomly. Demographic questionnaire and Vandenberg Pregnancy Anxiety Questionnaire (PRAQ), were used. The intervention group underwent a 90-minute life skills training (self awareness, problem solving, coping with stress, coping with emotions, interpersonal relationship) every week for 6 weeks.
Results: No differences were detected between the two groups in terms of demographic and obstetric characteristics and mean scores of pregnancy anxiety and its domains. After the intervention, the mean score of pregnancy anxiety and its domains in the intervention group were significantly lower than that the control group.
Conclusion: The implementation of life skills training by a midwife in a course shorter than that of the current courses could successfully reduce the pregnancy related anxiety. So it can be used as an effective non-pharmacologic approach in pregnancy by midwives.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله life skills, pregnancy, anxiety, education, midwife

نویسندگان مقاله فاطمه حسن پور | fatemeh Hasanpour


مژگان جوادنوری | Mojgan javadnoori


الهام مراغی | Elham Maraghi


فریبا زرگر شیرازی | fariba zargar shirazi



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1783-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات