این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۸۱، صفحات ۷۰-۸۲
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی بازیدرمانی فلورتایم و قصهدرمانی بر پرخاشگری کودکان با اختلال طیف اُتیسم
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: یکی از مشکلات رایج کودکان با اختلال طیف اُتیسم، پرخاشگری است؛ پرخاشگری در کودکان با اختلال
طیف اُتیسم، می تواند باعث بروز آسیب های جدی برای فرد و اطرافیانش شود؛ پژوهش حاضر با هدف مقایسه بازی درمانی
فلورتایم و قصه درمانی بر پرخاشگری کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه
دانش آموزان پسر 7 تا 12 سال مشغول به تحصیل در مدرسه کودکان با اختلال طیف اُتیسم شهر رانیه در سال 2022 - 2023
میلادی بود که از این بین تعداد 45 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه )در هر گروه
15 نفر ( گمارش تصادفی شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری شهیم ) 1385 (، بازی درمانی
فلورتایم دیویس ) 2016 ( و قصه درمانی گری ) 2015 ( بودند؛ ابتدا پیش آزمون به صورت پرسشنامه والدین برای هر 3 گروه اجرا
شد. سپس 2 گروه آزمایشی تحت مداخله )یک گروه به صورت بازی درمانی و گروه دیگر به صورت قصه درمانی( قرار گرفتند؛ با
توجه به شرایط کودکان با اختلال طیف اُتیسم مداخله به صورت فردی اجرا شد و پس از مداخله، پس آزمون بر روی هر 3 گروه
اجرا شد. فرضیه پژوهش در نرم افزار Spss نسخه 27 با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که هر 2 مداخله بازی درمانی و قصه درمانی بر پرخاشگری کودکان
با اختلال طیف اُتیسم تأثیر معنادار داشت ) 05 / p>0 ( اما فقط در میزان اثربخشی 2 روش مداخله بازی درمانی فلورتایم و
قصه درمانی در مؤلفه پرخاشگری رابطه ای، تفاوت معنادار مشاهده شد ) 05 / p>0 (. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد،
سطح معنا داری در مؤلفه پرخاشگری رابطه ای کمتر از 05 / 0 بود که نشان می دهد تفاوت معنا داری در میزان اثربخشی 2 روش
مداخله بازی درمانی فلورتایم و قصه درمانی بر مقیاس پرخاشگری رابطه ای، وجود دارد ) 05 / p>0 (. در نمره کل پرخاشگری و
سایر مؤلفه ها تفاوتی بین اثربخشی 2 گروه مشاهده نشد ) 05 / p<0 (. بررسی اندازه اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در مؤلفه
پرخاشگری رابطه ای، با ضریب 287 / 0 مشاهده شد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر هر 2 مداخله ی بازی درمانی فلورتایم و قصه درمانی بر کاهش پرخاشگری
تأثیر دارند. لذا پیشنهاد می شود، بازی درمانی فلورتایم به عنوان راهبردی نوین و قصه درمانی به عنوان رویکردی مکمل به
درمانگران کودکان با اختلال طیف اُتیسم آموزش داده شود تا این درمانگران در مداخلات خود این راهبردها را به کارگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، اختلال طیف اُتیسم، بازیدرمانی فلورتایم، پرخاشگری، قصهدرمانی
عنوان انگلیسی
Comparing the effectiveness of floor time play therapy and story therapy on the aggression of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and purpose: one of the common problems of children with autism spectrum disorder is
aggression; Aggression in children with autism spectrum disorder can cause serious harm to the person and
those around him; The present study was conducted with the aim of comparing floor time play therapy and
story therapy on the aggression of children with autism spectrum disorder.
Method: The current research was a semi-experimental research with a pre-test-post-test design and
control group. The statistical population included all students from 7 to 12 years of age studying in the school
for children with autism spectrum disorder in Ranieh city in 2022-2023, from which 45 people were selected
by purposive sampling and divided into two experimental groups and one control group (in each group 15
people) were randomly assigned. The tools used in the research were Shahim's aggression questionnaire
(2015), Davis' floor time play therapy (2016) and Gary's story therapy (2015); First, the pre-test was
administered in the form of a parent questionnaire for all three groups, then the two experimental groups
were subjected to intervention (one group in the form of play therapy and the other group in the form of
story therapy); According to the conditions of children with autism spectrum disorder, the intervention was
implemented individually and after the intervention, the post-test was implemented on all three groups. The
research hypothesis was analyzed in SPSS software version 27 using multivariate covariance analysis.
Findings: The results of the covariance analysis test showed that both play therapy and story therapy
interventions had a significant effect on the aggression of children with autism spectrum disorder (p<0.05),
but only in the effectiveness of the two intervention methods of flower time play therapy and story therapy in
the aggression component. A significant difference relationship was observed (p<0.05). The results of the
analysis of covariance showed that the level of significance in the relational aggression component was less
than 0.05, which indicated that there was a significant difference in the effectiveness of two methods of play
therapy, floor time and story therapy, on the scale of relational aggression (p<0.05). There was no difference
between the effectiveness of the two groups in the total score of aggression and other components (p<0.05).
Examining the effect size showed that the biggest difference was observed in the relational aggression
component with a coefficient of 0.287.
Conclusion: According to the results of the present study, both floor time play therapy and story therapy
interventions have an effect on reducing aggression. Therefore, it is suggested that Floor time play therapy as
a new strategy and story therapy as a complementary approach should be taught to the therapists of children
with autism spectrum disorder so that these therapists can use these strategies in their interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Aggression, Autism spectrum disorder, Floor time play therapy, story therapy
نویسندگان مقاله
عبدالله رسول محمدامین | Abdullah Rasool Muhammad Amin
Department of Psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،
معصومه آزموده | Masoumeh Azmodeh
Department of Psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،
سیدداوود حسینی نسب | Seyyed Davoud Hosseini Nesab
Department of Psychology, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-4235-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اتیسم
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات