این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۸۱، صفحات ۵۸-۶۹
عنوان فارسی
مقایسه تنظیم هیجانی، سبکهای تصمیمگیری و پردازش شناختی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه تنظیم هیجانی، سبک های تصمیم گیری و پردازش شناختی در کودکان با
اختلال نافرمانی مقابله ای و کودکان بهنجار بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بود، جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان بهنجار و با
اختلال نافرمانی مقابله ای مقطع ابتدایی شهرستان مینودشت در سال تحصیلی 98 - 1397 بود. کودکان با اختلال نافرمانی
مقابله ای با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و کودکان بهنجار با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد
استفاده شامل مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان هومرسون و همکاران، پرسشنامه تنظیم هیجان گراس
و جان، سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس و پرسشنامه پردازش اطلاعات اسکوونبرگ و اسکیلدر بود.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین ارزیابی مجدد کودکان بهنجار بیشتر از کودکان
با اختلال نافرمانی مقابله ای بود و میانگین سرکوبی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتر از کودکان بهنجار بود. در
سبک های تصمیم گیری اجتنابی، وابسته و آنی میانگین کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بیشتر از کودکان بهنجار بود
و در سبک های شهودی و منطقی میانگین کودکان بهنجار بالاتر بود. میانگین مؤلفه های پردازش شناختی شامل خواندن
انتقادی، بافت اولیه و ساختار کودکان بهنجار بیشتر از کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای بود.
نتایج: بنابراین می توان نتیجه گرفت که ماهیت اختلال کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای موجب می شود که آنها در
تنظیم هیجانی، سبک های تصمیم گیری و پردازش شناختی از همتایان بهنجار خود ضعیف تر عمل کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، اختلال نافرمانی مقابله ای، پردازش شناختی، تنظیم هیجانی، سبک های تصمیم گیری
عنوان انگلیسی
Comparison of Emotional Regulation, decision-making styles and cognitive processing of Children with Oppositional Defiant Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Objective: The aim of this study was to compare emotional regulation, decision-making styles and
cognitive processing in children with oppositional defiant disorder and normal children.
Method: The research method was descriptive causal-comparative. The statistical population included
all normal students and children with oppositional defiant disorder in primary school in Minoodasht city in
the academic year of 2018-19. Children with oppositional defiant disorder were selected using the cluster
random sampling method and normal children with the available method. For data collecting, oppositional
defiant disorder rating scale for children, the Grass & John's Emotion Regulation Questionnaire, Scott and
Bruce's decision-making styles, and the Schoenberg and Skilder information processing questionnaire
were used.
Results: The results of the multivariate analysis of variance showed that the average reappraisal of normal
children was higher than that of children with oppositional defiant disorder, and the mean repression of
children with oppositional defiant disorder was higher than that of normal children. In avoidant, dependent,
and instantaneous decision-making styles, the mean of children with oppositional defiant disorder was
higher than in normal children, and the average of normal children in intuitive and logical styles was higher.
The mean components of cognitive processing, including critical reading, primary tissue, and the structure
of normal children, were higher than those of children with oppositional defiant disorder.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that the nature of the disorder in children with oppositional
defiant disorder causes them to be weaker in emotional regulation, decision-making styles, and cognitive
processing than their normal peers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Cognitive processing, Decision-making styles, Emotional regulation, Oppositional Defiant Disorder
نویسندگان مقاله
محبوبه طاهر | Mahboobe Taher
Islamic Azad University of Shahrood
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
علی ایزدپناه | Ali Izadpanah
Islamic Azad University of Shahrood
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3896-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات