تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۸۱، صفحات ۲۲-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر تاب‌آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر بااختلال نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله چکیده
هدف و زمینه: اختلال نارساخوانی که به عنوان اختلال خواندن نیز شناخته می شود، نوعی اختلال یادگیری است که
فرد با وجود هوش عادی در خواندن مشکل دارد. هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر
تاب آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی شهر بیرجند بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام
دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی با اختلال نارساخوانی شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بود. از بین جامعه آماری
تعداد ۲۴ دانش آموز با اختلال نارساخوانی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و همگی به روش نمونه گیری تصادفی در
قالب 2 گروه آزمایشی ) ۱۲ نفر ( و گواه ) ۱۲ نفر ( جای داده شدند. گروه آزمایشی به مدت ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقه ای تحت آموزش
هوش موفق قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز ) 2004( و پرسشنامه حسین
چاری و دهقانی زاده ) 1391 ( بود. به منظور تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره
استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر هوش موفق بر تقویت تاب آوری
تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی اثربخش است ) ۰۱ / .)p>۰
بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش پیشنهاد می شود که از آموزش مبتنی بر هوش موفق در جهت
بهبود و تقویت متغیرهای تحصیلی چون: تاب آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با اختلال نارساخوانی
استفاده شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، تاب آوری تحصیلی، دانش آموزان پسر، سرزندگی تحصیلی، نارساخوانی، هوش موفق

عنوان انگلیسی Effectiveness of education based on successful intelligence on academic resilience and academic vitality of male students with dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Dyslexia, also known as reading disorder, is a type of learning disorder in
which a person has difficulty reading despite normal intelligence. The purpose of this research was the
effectiveness of education based on successful intelligence on academic resilience and academic vitality
of male students with dyslexia in Birjand city.
Method: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control
group. The statistical population of the research included all the male students of the sixth grade with
dyslexia in Birjand city in the academic year of 2022-2023. Among the statistical population, 24 students
with dyslexia were selected by available sampling and all of them were randomly selected in the form of
two experimental groups (12 people) and control groups (12 people). The experimental group underwent
successful intelligence training for 12 sessions of 60 minutes. The data collection tool included Samuels'
academic resilience questionnaire (2004) and Hossein Chari and Dehghanizadeh's questionnaire
(2013). In order to analyze the research findings, univariate and multivariate covariance analysis was
used.
Results: The results of the analysis of the research findings showed that intelligence-based education is
effective in strengthening academic resilience and academic vitality of students with dyslexia (p<0.01).
Discussion: According to the results of this research, it is suggested that education based on successful
intelligence be used to improve and strengthen academic variables such as: academic resilience and
academic vitality in students with learning disabilities.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Academic resilience, academic vitality, dyslexia, male students, Successful intelligence

نویسندگان مقاله علی زارع مقدم | Ali ZareMoghaddam
University of Birjand.
دانشگاه بیرجند

راضیه رضائی | Razieh Rezaei
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور مرکز بیرجند

زهرا گواهی | Zahra Gavahi
Faculty of Education and Psychology, University of Tehran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1227-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات