این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 19 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۴۰، شماره ۴، صفحات ۱۹۷-۲۰۳
عنوان فارسی
بررسی سلامت اجتماعی و عوامل مرتبط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: سلامت اجتماعی عبارت است از ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابط وی با افراد دیگر، نزدیکان و گروه های اجتماعی. در میان اقشارجامعه، توجه به وضعیت سلامت دانشجویان هر جامعه بعنوان سرنوشت سازان فردای کشور بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت سلامت اجتماعی و عوامل همراه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394 صورت گرفت. مواد و روش ها: این مقاله بخشی از اطلاعات یک مطالعه بزرگتر است که در آن ، 489 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشته های مختلف به روش نمونهگیری طبقه بندی شده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و ترجمه پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (Keyes) بود. روایی و پایایی این ابزار در مطالعات مختلف داخلی به تأیید رسیده است. برای آنالیز دادهها از نرم افزار19 spss و آمار توصیفی استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که از مجموع 489 نفر دانشجویان مشغول به تحصیل، اکثریت (9/87%) از سلامت اجتماعی متوسط برخوردار بودند. بیشترین میانگین نمرات ابعاد سلامت اجتماعی مربوط به بعد انسجام اجتماعی (79/3± 26/18) و کمترین میانگین نمرات مربوط به بعد انطباق اجتماعی (02/3± 48/12) بود. سلامت اجتماعی دانشجویان دختر (69/11±31/75) بیش از پسران (15/12±32/74) بود. بیشترین میانگین نمره سلامت اجتماعی مربوط به گروه سنی بالاتر از 30 سال (85/7±77/80) و از نظر مقطع تحصیلی مربوط به مقطع کارشناسی (98/11±71/75) بود. میانگین نمره سلامت اجتماعی افراد متأهل و مجرد یکسان بود. دانشجویانی که از رشته خود راضی بودند، از نمره سلامت اجتماعی بالاتری (76/11±74/76) برخوردار بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش علی رغم بیان وضعیت نسبتاً خوب سلامت اجتماعی در دانشجویان، ابعادی از سلامت اجتماعی که موجب اخذ نمره پایین شده اند را مشخص نمود. امید است این نتایج زمینه را برای بهبود آن ابعاد و ارتقاء سلامت اجتماعی دانشجویان فراهم نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت اجتماعی،عوامل همراه، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The survey of social wellbeing and related factors in students of Guilan Medical University in 2015
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Aim: Social well-being is the monitoring and evaluation of individual performance in the community and the quality of relationships with other people, relatives and social groups. Among the parts of society, considering the health status of students as the destiny makers of tomorrow’s country is very important in each community. This study aimed to assess the social well-being status and associated factors in Guilan University of Medical Sciences students in 2015. Materials and Methods: This article is part of a larger study in which 489 Guilan University of Medical Sciences students in different disciplines were studied by using quota sampling method. The research instrument was a questionnaire consisted of two parts: demographic and translated social well-being questionnaire of Keyes. The internal reliability and validity were confirmed in different studies. Descriptive statistics were performed for data analysis by using SPSS software version 19. Results: The results showed that a total of 489 students, the majority (87.9%) had moderate social well-being. The highest mean score of social well-being dimension was related to the social integration (18.26±3.79) and the lowest average score was related to social coherence (12.48±3.02). The social well-being of female students were the highest mean (75.31±11.69) than males (74.32±12.15). The most social well-being score was higher in above 30 years age group (80.77±7.85) and regarding the undergraduate degree (75.71±11.98). Social well-being score in married and single students were alike. Students who were satisfied with their field had higher scores of social well-being (76.74±11.76). Conclusion: Despite the relatively good results of students’ social well-being, the results of this study determined the dimensions that have had the low score. It is hoped these results provide the grounds for improving students’ health promotion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social well -being, associated factors, students
نویسندگان مقاله
نازیلا جوادی | nazila javadi
shahid beheshti nursing amp;amp; midwifery school
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی
آذر درویش پور | azar darvishpour
langroud faculty of nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود
ملاحت خلیلی | melahat khalili
gastrointestinal amp;amp; liver diseases research center
مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد
فاطمه براری | fateme barari
social determinants of health sdh research center
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2616-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/17/article-17-324409.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات