|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۵، شماره ۳۷، صفحات ۴۷-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی کاربرد و اهمیت «بافت ساختاری» در انیمیشن (نمونه موردی انیمیشن چهارگانه داستان اسباببازیها) |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در غنای یک انیمیشن توجه به عنصر «بافت» بهخصوص «بافت ساختاری» است، که میتواند در انسجام کلی اثر و انتقال بهتر و مؤثرتر حس صحنههای آن به تماشاگر مؤثر باشد. موضوعی که در آثار انیمیشن ایران اگر نگوییم اصلاً به آن توجه نشده، میتوان گفت کمتر مورد توجه و اهمیت بوده است. به نظر میرسد نبود شناخت کافی از نقش و کارکرد «بافت ساختاری» عامل اصلی این کاستی در انیمیشن ایران بوده است. هدف این پژوهش بررسی و بیان نقش و کارکرد «بافت ساختاری» در انیمیشن، و در پی پاسخ به سؤال چیستی و چگونگی تأثیر «بافت ساختاری» در انیمیشن است؟ به این منظور این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی و درعینحال اکتشافی برای پاسخ به این سؤال استفاده کرده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از دو روش اسنادی (کتابخانهای) و میدانی جمعآوری شده و برای تجزیهوتحلیل مصاحبهها و همچنین سایر اطلاعات بهدستآمده از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد، «بافت ساختاری» حاصل هماهنگی و درهمتنیدگی مؤلفهها یا عناصر مختلفی شامل داستان (روایت)، شخصیت، ترکیببندی، بافت تصویر، کارگردانی، تدوین و صدا است که بهصورت عناصری که رابطهی همنشینی و زنجیرهای در ترکیب با یکدیگر دارند، رویدادها و واقعیات را در انیمیشن خلق میکند، و میتواند دارای پیام باشد. همچنین عناصر و یا مؤلفههایی شامل بافت تصویر، تکنیک، رنگ، نور، پسزمینه، کانسپت، جزییات، و عناصر فرهنگی بهعنوان عناصری که رابطهی جانشینی یا انتخابی دارند، بیانگر نشانهها، رمزگان خاص و جهان ذهنی هنرمند است. این عناصر در دو محور افقی و عمودی و در ترکیب با یکدیگر، «بافت ساختاری» اثر را ایجاد میکنند. «بافت ساختاری» انسجام لازم را در اثر بهوجود آورده، و اثری واجد ساختاری مستحکم به لحاظ فرم و محتوا با لایههای معنایی چندگانه و عمیق سامان میدهد، که نتیجه آن جذب مخاطب بیشتر و ارتباط مؤثرتر با اثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بافت ساختاری،
بافت تصویر،
رابطهی همنشینی،
رابطهی جانشینی، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Use and Importance of “Structural Texture” in Animation (Case example of Toy Story Animation Quartet) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The element of “texture”, especially the “structural texture”, is among the most important factors influencing the richness of an animation. This texture can be effective in the overall coherence of the work and the better and more effective transfer of the sense of its scenes to the audience. This issue has been given less attention in Iranian animation works. In this respect, lack of sufficient understanding of the role and function of “structural texture” in animation is among the main causes of this shortcoming in Iranian animation. This research aims to investigate and explain the role and function of “structural texture” in animation. In addition, it aims to answer the question “what structural texture is and how it affects animation?” For this purpose, this research has used descriptive-analytical and at the same time exploratory method to answer this question. The information needed for the research was collected from two documentary (library) and field methods. Interviews and other information obtained from thematic analysis were also used for this purpose. The obtained results show that “structural texture” results from coordination and interweaving of different components or elements including story (narrative), character, composition, image texture, direction, editing, and sound which are elements that have a relationship of companionship and they chain together, create events and facts in the animation, and can contain messages. These elements have a syntagmatic relation and a chain in combination with each other. Besides, elements or components including image texture, technique, color, light, background, concept, details, and cultural elements as components that have a substitute or selective relationship express signs, special codes and the mental world of the artist. These elements create the "structural texture" of the work in both horizontal and vertical axes and in combination and interweaving with each other. "Structural texture" creates the necessary coherence in the work, and organizes a work with a strong structure in terms of form and content with multiple and deep layers of meaning, which results in attracting more audience and more effective communication with the work, which should be considered by animation creators in Iran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
بافت ساختاری,
بافت تصویر,
رابطهی همنشینی,
رابطهی جانشینی |
|
نویسندگان مقاله |
بهارک شاهرخی | دانشگاه سوره
مجید فدائی | عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dam.journal.art.ac.ir/article_1329_61b84e06bad69306c9b3f44de503c00b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|