این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 5 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۵۳۷-۵۶۰
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و توصیف و تبیین عوامل مؤثر بر آن بود.
روش:
پژوهش حاضر با استفاده از روش کمّی و رویکرد پیمایش و با نمونهگیری تصادفی و طبقهبندی شده انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره) و حجم نمونه با استفاده از نرمافزار سمپلپاور، 271 نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از نرمافزار اس.پی.اس.اس 26 و آزمونهای آماری همچون: رگرسیون چند متغیّره، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تی استفاده شده است. در پژوهش حاضر پنج فرضیه مطرح شد که به بررسی ارتباط متغیّرهای مستقل پژوهش همچون: شکاف نسلی، نظام ارزشی، هویت، عملکرد نهادی و رسانه، با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت.
یافتهها:
نتایج فرضیات پژوهش نشان میدهد که به ترتیب متغیّر هویت با همبستگی 873/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد نهادی با همبستگی 770/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد رسانهای با 758/0 و معناداری 000/0 و متغیّر نظام ارزشی با همبستگی 748/0 و معناداری 000/0، بیشترین ارتباط را با نگرش دانشجویان بر فرهنگ ایثار و شهادت داشتهاند و متغیّر شکاف نسلی با همبستگی 012/0- و معناداری 844/0، ارتباطی با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت نداشته است.
نتیجهگیری:
عواملی نظیر دگرگونی هویتی، تغییرات ارزشی و عملکرد رسانهای و نهادی میتواند بر نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکاف نسلی، عملکرد نهادی و رسانهای، فرهنگ ایثار و شهادت، نظام ارزشی، هویت،
عنوان انگلیسی
بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت
چکیده انگلیسی مقاله
هدف:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و توصیف و تبیین عوامل مؤثر بر آن بود.
روش:
پژوهش حاضر با استفاده از روش کمّی و رویکرد پیمایش و با نمونهگیری تصادفی و طبقهبندی شده انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره) و حجم نمونه با استفاده از نرمافزار سمپلپاور، 271 نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از نرمافزار اس.پی.اس.اس 26 و آزمونهای آماری همچون: رگرسیون چند متغیّره، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تی استفاده شده است. در پژوهش حاضر پنج فرضیه مطرح شد که به بررسی ارتباط متغیّرهای مستقل پژوهش همچون: شکاف نسلی، نظام ارزشی، هویت، عملکرد نهادی و رسانه، با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت.
یافتهها:
نتایج فرضیات پژوهش نشان میدهد که به ترتیب متغیّر هویت با همبستگی 873/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد نهادی با همبستگی 770/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد رسانهای با 758/0 و معناداری 000/0 و متغیّر نظام ارزشی با همبستگی 748/0 و معناداری 000/0، بیشترین ارتباط را با نگرش دانشجویان بر فرهنگ ایثار و شهادت داشتهاند و متغیّر شکاف نسلی با همبستگی 012/0- و معناداری 844/0، ارتباطی با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت نداشته است.
نتیجهگیری:
عواملی نظیر دگرگونی هویتی، تغییرات ارزشی و عملکرد رسانهای و نهادی میتواند بر نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شکاف نسلی, عملکرد نهادی و رسانهای, فرهنگ ایثار و شهادت, نظام ارزشی, هویت
نویسندگان مقاله
غلامرضا تاجبخش |
دکترای جامعهشناسی، استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشگاه حضرت آیتالله العظمی بروجردی(ره). بروجرد، ایران
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_960_e6ff024081a005eca4f53082ad18d22e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات