این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۵۳۷-۵۶۰

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و توصیف و تبیین عوامل مؤثر بر آن بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش کمّی و رویکرد پیمایش و با نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌بندی شده انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) و حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار سمپل‌پاور، 271 نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس 26 و آزمونهای آماری همچون: رگرسیون چند متغیّره، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تی استفاده شده است. در پژوهش حاضر پنج فرضیه مطرح شد که به بررسی ارتباط متغیّرهای مستقل پژوهش همچون: شکاف نسلی، نظام ارزشی، هویت، عملکرد نهادی و رسانه، با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت. یافته‌ها: نتایج فرضیات پژوهش نشان می‌دهد که به ترتیب متغیّر هویت با همبستگی 873/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد نهادی با همبستگی 770/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد رسانه‌ای با 758/0 و معناداری 000/0 و متغیّر نظام ارزشی با همبستگی 748/0 و معناداری 000/0، بیشترین ارتباط را با نگرش دانشجویان بر فرهنگ ایثار و شهادت داشته‌اند و متغیّر شکاف نسلی با همبستگی 012/0- و معناداری  844/0، ارتباطی با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت نداشته است. نتیجه‌گیری: عواملی نظیر دگرگونی هویتی، تغییرات ارزشی و عملکرد رسانه‌ای و نهادی می‌تواند بر نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکاف نسلی، عملکرد نهادی و رسانه‌ای، فرهنگ ایثار و شهادت، نظام ارزشی، هویت،

عنوان انگلیسی بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت
چکیده انگلیسی مقاله هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و توصیف و تبیین عوامل مؤثر بر آن بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش کمّی و رویکرد پیمایش و با نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌بندی شده انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) و حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار سمپل‌پاور، 271 نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس 26 و آزمونهای آماری همچون: رگرسیون چند متغیّره، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تی استفاده شده است. در پژوهش حاضر پنج فرضیه مطرح شد که به بررسی ارتباط متغیّرهای مستقل پژوهش همچون: شکاف نسلی، نظام ارزشی، هویت، عملکرد نهادی و رسانه، با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت. یافته‌ها: نتایج فرضیات پژوهش نشان می‌دهد که به ترتیب متغیّر هویت با همبستگی 873/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد نهادی با همبستگی 770/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد رسانه‌ای با 758/0 و معناداری 000/0 و متغیّر نظام ارزشی با همبستگی 748/0 و معناداری 000/0، بیشترین ارتباط را با نگرش دانشجویان بر فرهنگ ایثار و شهادت داشته‌اند و متغیّر شکاف نسلی با همبستگی 012/0- و معناداری  844/0، ارتباطی با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت نداشته است. نتیجه‌گیری: عواملی نظیر دگرگونی هویتی، تغییرات ارزشی و عملکرد رسانه‌ای و نهادی می‌تواند بر نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شکاف نسلی, عملکرد نهادی و رسانه‌ای, فرهنگ ایثار و شهادت, نظام ارزشی, هویت

نویسندگان مقاله غلامرضا تاج‌بخش |
دکترای جامعه‌شناسی، استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشگاه حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره). بروجرد، ایران


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_960_e6ff024081a005eca4f53082ad18d22e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات