این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۵۱۳-۵۳۶

عنوان فارسی مدل جامع تربیت فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله هدف: تربیت فرهنگی را قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائۀ پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف کرده‌اند. با توجه به اینکه تعلیم و تربیت، رسالت گسترش و تحکیم ارزشهای فرهنگی را بر عهده دارد، نیازمند الگوی مناسب برای این مهم است. هدف از مطالعۀ حاضر، «طراحی مدل تربیت فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: این مطالعه به روش داده‌بنیاد از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، اساتید خبره و باسابقه، اعضای هیئت علمی دانشگاه و مدیران حوزۀ فرهنگی بودند که به روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و با 20 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه‌ساختار بود. یافته‌ها: در مرحلۀ کدگذاری باز، تعداد 353 کد و در مرحلۀ کدگذاری محوری، 36 کد از مصاحبه‌ها احصا شد. نتیجه‌گیری: مدل تربیت فرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، تلفیقی از عناصر مؤلفه‌های تربیت فرهنگی، راهبردهای تدوین مدل فرهنگی، ویژگی‌های مدل تربیت فرهنگی، بسترهای مناسب اجرای الگو، مداخلات تربیت فرهنگی و پیامدهای مدل ایدئال است که هر کدام از این عناصر ویژگی‌هایی دارند که در پژوهش حاضر به آنها اشاره شده است. با توجه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود مدل جامع تربیت فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اجرا شود؛ زیرا نتایج اجرای مدل باعث توسعه و پایبندی به ارزشهای فرهنگی، برخورد با چالشها و آسیبهای اجتماعی، تربیت صحیح در راستای شکوفایی استعدادهای جامعه، احترام به خرده‌فرهنگهای ملی، تقویت روحیۀ وطن‌پرستی و احساس تعلق ملی، تقویت حس مسئولیت‌پذیری، مقابله با فرهنگهای مهاجم بیگانه و انتقال میراث فرهنگی به نسل آینده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت فرهنگی، دانشجومعلم، دانشگاه فرهنگیان، مدل تربیتی،

عنوان انگلیسی مدل جامع تربیت فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
چکیده انگلیسی مقاله هدف: تربیت فرهنگی را قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائۀ پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف کرده‌اند. با توجه به اینکه تعلیم و تربیت، رسالت گسترش و تحکیم ارزشهای فرهنگی را بر عهده دارد، نیازمند الگوی مناسب برای این مهم است. هدف از مطالعۀ حاضر، «طراحی مدل تربیت فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. روش: این مطالعه به روش داده‌بنیاد از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، اساتید خبره و باسابقه، اعضای هیئت علمی دانشگاه و مدیران حوزۀ فرهنگی بودند که به روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و با 20 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه‌ساختار بود. یافته‌ها: در مرحلۀ کدگذاری باز، تعداد 353 کد و در مرحلۀ کدگذاری محوری، 36 کد از مصاحبه‌ها احصا شد. نتیجه‌گیری: مدل تربیت فرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، تلفیقی از عناصر مؤلفه‌های تربیت فرهنگی، راهبردهای تدوین مدل فرهنگی، ویژگی‌های مدل تربیت فرهنگی، بسترهای مناسب اجرای الگو، مداخلات تربیت فرهنگی و پیامدهای مدل ایدئال است که هر کدام از این عناصر ویژگی‌هایی دارند که در پژوهش حاضر به آنها اشاره شده است. با توجه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود مدل جامع تربیت فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اجرا شود؛ زیرا نتایج اجرای مدل باعث توسعه و پایبندی به ارزشهای فرهنگی، برخورد با چالشها و آسیبهای اجتماعی، تربیت صحیح در راستای شکوفایی استعدادهای جامعه، احترام به خرده‌فرهنگهای ملی، تقویت روحیۀ وطن‌پرستی و احساس تعلق ملی، تقویت حس مسئولیت‌پذیری، مقابله با فرهنگهای مهاجم بیگانه و انتقال میراث فرهنگی به نسل آینده می‌شود.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تربیت فرهنگی, دانشجومعلم, دانشگاه فرهنگیان, مدل تربیتی

نویسندگان مقاله شکوفه خدابخشی |
دانشجوی دکتری رشتۀ علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. اراک، ایران.

یحیی صفری |
استاد گروه پیراپزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. کرمانشاه، ایران

فائزه ناطقی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_959_e103b6304c3f0a6b249723577062e9f4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات