این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۳۸۳-۴۰۸

عنوان فارسی بررسی ماهیت و ویژگی‌های عناصر برنامۀ درسی جامع دروس معارف اسلامی: یک مطالعۀ کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ماهیت و ویژگی‌های عناصر برنامۀ درسی معارف اسلامی بود. روش: رویکرد پژوهش، کیفی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی پایه بود. محیط پژوهش کلیۀ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی کشور بود. مشارکت‌کنندگان، 30 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان مختلف، شامل مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معاونان آموزشی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مدیران گروه‌های معارف اسلامی، اعضای هیئت علمی و مدرّسان مدعو دروس معارف اسلامی، همچنین 10 نفر از پژوهشگران دو حوزۀ برنامۀ درسی و دروس معارف اسلامی بودند. روش نمونه‌گیری، ملاک‌محور (برخورداری از دانش نظری و تجربۀ عملی) بود. ابزار اندازه‌گیری، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری(انتخابی، محوری و باز) استفاده شد. برای تعیین اعتبار داده‌های کیفی از شاخصهای چهارگانۀ لینکلن و گوبا، شامل اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری، قابلیت وابستگی و تأییدپذیری، استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش، 10 مضمون انتخابی، شامل منطق، هدف، محتوا، مواد و منابع آموزشی، راهبرد یاددهی- یادگیری، فعالیت یادگیری، گروه‌بندی، فضا، زمان و ارزشیابی؛ 24 مضمون سازمان‌دهنده، شامل چرایی برنامه، اهداف شناختی، اهداف نگرشی، اهداف روانی حرکتی، محتوای سازمان‌یافته، محتوای موقعیتی، مواد آموزشی تک‌منبعی، منابع چندگانه، راهبرد‌های یاددهی- یادگیری مستقیم، راهبرد‌های یاددهی- یادگیری غیر مستقیم، فعالیت فردی، فعالیت گروهی، فعالیت درون‌کلاسی، فعالیت برون‌کلاسی، گروه‌بندی موضوعی، گروه‌بندی بر اساس سطح توانایی، فضای فیزیکی، فضای روانی- اجتماعی، فضای ایمن، زمان‌بندی ثابت، زمان‌بندی انعطاف‌پذیری، ارزشیابی قبل آموزش، ارزشیابی حین آموزش و ارزشیابی پس از آموزش و تعداد 128 مضمون پایه برای ماهیت و ویژگی‌های عناصر مطلوب برنامۀ درسی معارف اسلامی شناسایی و استخراج شد. نتیجه‌گیری: بر اساس ویژگی‌های استخراج‌شده، می‌توان زمینۀ تحول جامع برنامۀ درسی دروس معارف اسلامی را فراهم ساخت و میزان جذابیت و کارامدی برنامۀ درسی و مهم‌تر از همه، میزان رضایتمندی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دروس معارف اسلامی، عناصر برنامۀ درسی، ماهیت و ویژگی‌ها،

عنوان انگلیسی بررسی ماهیت و ویژگی‌های عناصر برنامۀ درسی جامع دروس معارف اسلامی: یک مطالعۀ کیفی
چکیده انگلیسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ماهیت و ویژگی‌های عناصر برنامۀ درسی معارف اسلامی بود. روش: رویکرد پژوهش، کیفی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کیفی پایه بود. محیط پژوهش کلیۀ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی کشور بود. مشارکت‌کنندگان، 30 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان مختلف، شامل مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، معاونان آموزشی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مدیران گروه‌های معارف اسلامی، اعضای هیئت علمی و مدرّسان مدعو دروس معارف اسلامی، همچنین 10 نفر از پژوهشگران دو حوزۀ برنامۀ درسی و دروس معارف اسلامی بودند. روش نمونه‌گیری، ملاک‌محور (برخورداری از دانش نظری و تجربۀ عملی) بود. ابزار اندازه‌گیری، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری(انتخابی، محوری و باز) استفاده شد. برای تعیین اعتبار داده‌های کیفی از شاخصهای چهارگانۀ لینکلن و گوبا، شامل اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری، قابلیت وابستگی و تأییدپذیری، استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش، 10 مضمون انتخابی، شامل منطق، هدف، محتوا، مواد و منابع آموزشی، راهبرد یاددهی- یادگیری، فعالیت یادگیری، گروه‌بندی، فضا، زمان و ارزشیابی؛ 24 مضمون سازمان‌دهنده، شامل چرایی برنامه، اهداف شناختی، اهداف نگرشی، اهداف روانی حرکتی، محتوای سازمان‌یافته، محتوای موقعیتی، مواد آموزشی تک‌منبعی، منابع چندگانه، راهبرد‌های یاددهی- یادگیری مستقیم، راهبرد‌های یاددهی- یادگیری غیر مستقیم، فعالیت فردی، فعالیت گروهی، فعالیت درون‌کلاسی، فعالیت برون‌کلاسی، گروه‌بندی موضوعی، گروه‌بندی بر اساس سطح توانایی، فضای فیزیکی، فضای روانی- اجتماعی، فضای ایمن، زمان‌بندی ثابت، زمان‌بندی انعطاف‌پذیری، ارزشیابی قبل آموزش، ارزشیابی حین آموزش و ارزشیابی پس از آموزش و تعداد 128 مضمون پایه برای ماهیت و ویژگی‌های عناصر مطلوب برنامۀ درسی معارف اسلامی شناسایی و استخراج شد. نتیجه‌گیری: بر اساس ویژگی‌های استخراج‌شده، می‌توان زمینۀ تحول جامع برنامۀ درسی دروس معارف اسلامی را فراهم ساخت و میزان جذابیت و کارامدی برنامۀ درسی و مهم‌تر از همه، میزان رضایتمندی دانشجویان را افزایش داد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دروس معارف اسلامی, عناصر برنامۀ درسی, ماهیت و ویژگی‌ها

نویسندگان مقاله محمدرضا یوسف‌زاده چوسری |
. دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی، استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

محمدجواد هراتی |
دکترای مدرسی معارف اسلامی، استاد گروه معارف اسلامی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

مصطفی رستمی |
دکترای مدرسی معارف اسلامی، استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_954_a18a99d18c43ec4f7a4ca1514775ce8f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات