|
پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۲۹-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین عزتنفس و پنج عامل اصلی شخصیت با میانجیگری تأثیر شبکههای اجتماعی در افراد دارای خالکوبی (تتو) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: امروزه انجام تتو یا خالکوبی در سراسر جهان به یک فعالیت پر طرفدار علیالخصوص در میان جوانان تبدیل شده است که این موضوع در ایران بسیار کم مورد پژوهش و توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین عزتنفس و پنج عامل اصلی شخصیت با میانجیگری تأثیر شبکههای اجتماعی در افراد دارای خالکوبی (تتو) پرداخت. روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش نیز تمام افراد دارای تتو ساکن شیراز بودند که با روش نمونهگیری در دسترس 183 نفر در بازۀ زمانی بهمن 1400 لغایت مهر 1401 انتخاب شدند. ابزار های پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت (1967)، پرسشنامه نئو فرم کوتاه 60 سؤالی مککری و کاستا (1985) و پرسشنامه شبکهها و رسانههای اجتماعی (جهانبانی،1397). برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد حداقل مربعات جزئی و مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS استفاده شد. یافتهها: شاخصهای برازش و ضرایب مسیر نشان دادند که میان عزتنفس و پنج عامل اصلی شخصیت با میانجیگری تأثیر شبکههای اجتماعی در افراد دارای تتو ارتباط معناداری وجود ندارد (P<0/05). نتیجهگیری: این نتیجه حاکی از آن است که امروزه با فراگیرشدن استفاده از شبکههای اجتماعی بین تمامی افراد با ویژگیهای مختلف، این نوع ارتباط بهخصوص در جامعه افراد دارای تتو، نقش معناداری در ارتباط عزتنفس و ابعاد مختلف شخصیت بازی نمیکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خالکوبی،عزتنفس،پنج عامل اصلی شخصیت،شبکههای اجتماعی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Self-Esteem and the Five Major Personality Factors with the Mediating Influence of Social Media on Individuals with Tattoos |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Today, the practice of tattooing or piercing has become a widely popular activity, especially among young people, all over the world, yet it has received little research or attention in Iran. The present study aimed to investigate the relationship between self-esteem and five main personality factors with the mediating role of social networking on people with tattoo/piercing. Method: This research adopted a descriptive correlational design. The study population consisted of all individuals with tattoos residing in Shiraz, from whom 183 participants were selected through convenience sampling from February 2021 to October 2022. The research tools included the Coopersmith Self-Esteem Inventory (1967), the NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) Short Form (1985), and the Social Networks and Media Questionnaire (Jahanbani, 2018). For data analysis, the Partial Least Squares (PLS) approach for Structural Equation Modeling (SEM) using SmartPLS software was utilized. Results: The results showed that there was no significant relationship between Self-Esteem and the Five Main Factors of Personality, even when Social Media was considered as a mediator (P<0.05). These results were confirmed by the value of the path coefficients and the goodness-of-fit index. Conclusion: This result indicates that with the widespread use of social media among people of various characteristics today, this type of connection does not play a significant role in the relationship between self-esteem and different dimensions of personality, especially in the community of individuals with tattoos. This finding suggests that while social media use is prevalent, it is not as influential in shaping these relationships as other factors might be. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خالکوبی,عزتنفس,پنج عامل اصلی شخصیت,شبکههای اجتماعی |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه هاشمی | استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
فاطمه سنگی | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.socialpsychology.ir/article_204154_d2c16c09d33c4a27602362dfd9b7d70e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|