این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۲۱-۲۳۵
عنوان فارسی
مطالعه منابع و عوامل مؤثر بر دریافت حمایت اجتماعی در میان نودانشجویان
چکیده فارسی مقاله
حمایت اجتماعی یکی از متغیرهای مورد مطالعه در علوم اجتماعی بهطور عام و روانشناسی اجتماعی و سیاستگذاری اجتماعی بهطور خاص است. پیچیدگیها و عدم تعادلهای متعدد که از مشخصات کنونی و فزایندۀ جوامع مدرن در سطوح مختلف (کلان و خرد) است، مطالعات بیشتر و مداخلات حرفهای را برای حمایت از افراد در حوزۀ مسائل آسیبی ناشی از تعاملات اجتماعی اقتضا میکند. حمایت اجتماعی یکی از مهمترین این حوزهها است که با تأثیرگذاری بر عرصههای مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهرهوری افراد را ارتقا میدهد و فرد را برای مواجهه با مشکلات یاری میرساند. نودانشجویان بهدلیل اینکه در یک وضعیت انتقالی بهلحاظ جمعیتشناختی و حرفهای و تحصیلی قرار میگیرند، با چالشهای استرسی مهمی مواجه میشوند که برای موفقیت تحصیلی و حفظ سلامتی (روانی و جسمی) نیازمند برخورداری از حمایت اجتماعی و شناخت منابع مؤثر آن هستند. از اینرو، این پژوهش به واکاوی این منابع میپردازد.
این منابع با بهرهگیری از روش کیفی و با ابزار مصاحبۀ نیمهساختاریافته از متخصصان علوم رفتاری و علوم اجتماعی واکاوی شد. سپس مضمونها با تحلیل تماتیک شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتههای پژوهش نشان میدهد نهاد خانواده، فضای آموزشی، رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی و همچنین گروههای دوستانه از جمله منابع ارائهدهندۀ حمایتهای اجتماعی به نودانشجویان هستند. دریافت حمایتهای اجتماعی نیز با توجه به ویژگیهای فردی، اجتماعی و خانوادگی متفاوتاند.
مطابق نتایج، حمایت اجتماعی، برخلاف دیدگاههای تقابلی که آن را صرفاً یا امری روانی یا امری اجتماعی تلقی میکنند، امری درهمتنیده و اجتماعی-روانی است که منابع آن بسته به شرایط حامی و متقاضی، از ویژگیهای فردی، شخصیتی و روانی تأثیر میپذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اجتماعی،حمایت احساسی و هیجانی،حمایت علمی،حمایت عینی،نودانشجویان،
عنوان انگلیسی
Studying Sources and Factors Affecting the Receipt of Social Support among New Students
چکیده انگلیسی مقاله
Social support is one of the significant variables studied in social sciences in general and social psychology and social policy in particular. Modern societies are characterized by many complexities and imbalances at various levels (macro and micro), necessitating additional research and professional interventions to assist individuals in avoiding detrimental or frequent occurrences that are a result of modern social living. One of the most critical initiatives is social support, which enhances the mental health of individuals and assists them in overcoming a variety of socio-pschychological challenges by influencing various personal and social domains. College students are currently confronted with significant stressors as a result of the demographic and professional or educational transitions in their social lives. Thus, they require social support and the recognition of their effective resources for academic success.
These sources have been examined in this investigation. The qualitative method and semi-structured interviews with experts in the fields of social sciences and behavioral sciences were employed to investigate these sources. Then the themes were identified and analyzed using the thematic method.
The results indicate that new students receive social support from a variety of sources, including family, educational environment, mass media, social networks, and peer organizations. Furthermore, the research suggests that the demand for social support from the target group is influenced by individual, personality, social, and family factors.
The research results challenge the perspective that regards social support solely as a psychological or social issue, emphasizing its interconnected social-psychological nature, which is significantly influenced by the psychological characteristics and personality of individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حمایت اجتماعی,حمایت احساسی و هیجانی,حمایت علمی,حمایت عینی,نودانشجویان
نویسندگان مقاله
علی شکوری |
گروه برنامهریزی اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_97419_cadf017ff90da0ecc7df95f59ceabc98.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات