این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۰-۲۲
عنوان فارسی
ارتباط اجرای مستمر آکوپیشن های ورزش و مطالعه با کارکردهای اجرایی در سالمندان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف بررسی اثر دراز مدت استفاده از آکوپیشنها در ارتقاء توانمندیهای فردی از جمله اقداماتی است که اهمیت کاردرمانی را در زندگی افراد مشخص مینماید. هدف از مطالعه حاضر پاسخ به این سوال است که آیا افرادی که بهطور مستمر از آکوپیشنهای ورزش و مطالعه استفاده میکنند، از کارکردهای اجرایی بهتری برخوردار هستند. مواد و روشها مطالعهی حاضر گذشته نگر با 100 شرکت کننده 95-50 سال انجام شد. نمونهگیری به صورت خوشهای لایهای در 4 منطقه تهران انجام گرفت. شرکت کنندهها بر طبق پرسشنامه دموگرافیک در 4 گروه فقط مطالعه، فقط ورزش، هر دو و هیچکدام قرار گرفتند و سپس برای بررسی کارکرد اجرایی 3 آزمون استروپ، برج لندن و ویسکانسین را انجام دادند. برای بررسی اختلاف میانگین نمرات آزمون کارکرد اجرایی در 4 گروه از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و برای بررسی تفاوت بین گروه از آزمون مقایسه زوج با اصلاح بنفرونی استفاده شد. یافتهها افرادی که هیچ آکوپیشن مستمری (ورزش و مطالعه) از نوجوانی تا زمان حاضر نداشتند در مقایسه با 3 گروه دیگر (فقط مطالعه، فقط ورزش، هر دو) در آزمونهای کارکرد اجرایی بهطور معناداری ضعیفتر بودند (05/0>P)، اما بین سایر گروهها (هر دو فقط ورزش، هر دو فقط مطالعه، فقط ورزش و فقط مطالعه) تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری افرادی که یکی از آکوپیشنهای ورزش، مطالعه و یا هر دو را انجام میدادند در مقایسه با افرادی که هیچ کدام از این آکوپیشنها را انجام نمیدادند، از کارکرد اجرایی بهتری برخوردار بودند. به نظر میرسد انجام زود هنگام دو فعالیت مطالعه و ورزش در سالهای جوانی و ادامه آن تا پیری میتواند از افت شدید کارکردهای اجرایی در پیری جلوگیری کند، اما این نظریه نیاز به بررسیهای بیشتری در مطالعات طولی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سالمندی، کارکرد اجرایی، آکوپیشن، ورزش ایروبیک، مطالعه،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Continuous Implementation of the Occupations of Sport and Reading with the Executive Functions
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Aim: One consequence of aging is decline of executive functions. Different, factors such as exercise, have effects on executive function. The aim of tthe present study was to answer the question whether the individuals who are consistently engaged in occupations of sport and reading have better executive functions. Materials and Methods: The current retrospective study was performed on 100 participants aged between 50-95 years old. Cluster layer sampling was conducted in four districts of Tehran. Initially, participants were included in four groups of only reading, only sports, both, and none according to demographic questionnaire. Next, they performed three tests of Stroop, Tower of London, and Wisconsin for evaluating the executive functions. To examine the difference between the average scores of executive functions in the four groups, one-way analysis of variance and to examine the difference between groups, paired t-test with Bonferroni correction were run. Results: The results of the present study showed that there is a significant difference between people who have no continuous occupations (sports and reading) from adolescence to the present and the other three groups in executive function tests. But no significant difference was observed between the other groups. Conclusion: People who are doing one of the occupations of sport, reading, or both have better executive functions compared with those who do not do any of these occupations. It seems that early enagagement in sport and reading in younger years and continuing it until aging could prevent a sharp drop in executive functions in aging. But further longitudinal studies are needed to investigate this theory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده گلاله حسینی | seyedeh golaleh
msc student in occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ملاحت اکبرفهیمی |
assistant professor, department of occupational therapy, school of rehabilitation science, iran university of medical science, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
افسون حسنی مهربان | hassani mehraban
associate professor, department of occupational therapy, rehabilitation research center, school of rehabilitation science, iran university of medical science. tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100235_870e2de605f5e6f12e099cac3b2109a5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-322271.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات