این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۳۲۱-۳۴۰

عنوان فارسی بررسی جامعه‌شناختی رابطۀ الگوهای دینداری با انواع مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه حاضر بررسی جامعه‌شناختی رابطۀ الگوهای دینداری و انواع مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. روش:روش این پژوهش، کمّی از نوع پیمایش و ابزار بررسی، پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 376 نفر معین شد. برای تبیین مدارا از نظریه اینگلهارت به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. پایایی سازه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ بالای70/0 برآورد شد و همچنین اعتبار آن نیز از طریق کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح آمار استنباطی(تفاوت میانگین، همبستگی پیرسون و رگرسیون) با استفاده از نرم‌افزار آماری اس.پی.اس.اس. انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که مدارا با سن، جنس، مدت حضور در دانشگاه و گروه تحصیلی رابطۀ معناداری دارد. همچنین تحلیل رگرسیونی بیانگر آن است که کسانی که بُعد مناسکی دینداری در آنها قوی‌تر است، مدارای کمتری دارند. اما در مقابل، کسانی که الگوی اخلاق‌گرایی در آنها برجسته‌تر است، از مدارای بالاتری برخوردارند. در نهایت، با ورود هشت متغیّر، واریانس تببین‌شده به 3/10 درصد رسید. نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش مدارا با افزایش میزان گرایش به الگو‌های اخلاق‌گرا و عرفان‌گرای دینی، پیشنهاد می‌شود روی الگوی اخلاق‌گرای دینی بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود؛ زیرا این الگو نه تنها به مدارای اجتماعی بیشتر منجر شده، بلکه واجد پیامدهای اخلاقی مثبت دیگری نیز خواهد بود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Social Analysis of the Relation between Religious Patterns and Social Tolerance among Shiraz University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The present article aims to study the relationship between religiosity and patterns of social tolerance among students of Shiraz University in the academic year 1393-94. Methods: The method used in this research is quantitative survey and questionnaire five-point Likert scale is based and Cochran formula is used and the sample size was determined using 376 people. In order to explain the tolerance, the theory of Ingle hart was used as a conceptual framework. Cronbach's Alpha reliability of structures using 70/0, respectively, as well as its validity was confirmed by experts (validity). Data analysis, inferential statistics (mean difference, correlation and regression) using SPSS statistical software was performed. Results: The results indicated that the tolerance for age, sex, duration of attending college, school groups are associated. Also the regression analysis indicate those with stronger ritual dimension of religiosity have less tolerance. In contrast, tolerance is more prominent in those whose moral model of tolerance is higher. Finally, with the interference of eight variables the defined variance reached to 3.10 percent. Conclusion: The author of the research concludes due to the fact that the increase in tendency toward tolerance is coincident with increase in mysticism pattern of moral and religion, more investment is suggested in the pattern of religious morals, because this model is not only leading to more tolerance in society, but would also include other positive moral consequences
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مومنی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمدتقی ایمان | mohammad taghi
دکترای جامعه شناسی، استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

ماهرخ رجبی |
دکترای جامعه شناسی، استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات