مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۳۵، صفحات ۱۲۰-۱۲۶

عنوان فارسی بررسی عملکرد فیزیولوژیک و ذهنی دانشجویان در مواجهه با آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهر ساری
چکیده فارسی مقاله
 سابقه و هدف: آلودگی صوتی، به‌عنوان صدایی ناخواسته و آزاردهنده که می‌تواند برسلامت و رفاه انسان تأثیر منفی بگذارد، به یکی از معضلات اساسی محیط زیست درجهان تبدیل شده است. این نوع آلودگی نه تنها آرامش وآسایش را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت جسمی و روانی انسان نیز به همراه داشته باشد. با وجود اهمیت موضوع مواجهه با عوامل زیان‌آور فیزیکی و تأثیر آن بر سلامت، مطالعات کمی در مورد سروصدای ناشی از ترافیک بر اساس شرایط موجود در شهرهای ایران انجام شده است. باتوجه ‌به اهمیت موضوع صدای ترافیک شهری، کمبود مطالعات داخلی در مورد ویژگی‌های آن و نحوه اثرگذاری آن برعملکرد شناختی و فیزیولوژیک افراد درمعرض و هم‌چنین اهمیت و نقش تعیین‌کننده در بروز اشتباهات و عملکردهای ذهنی، این پژوهش با هدف تعیین عملکرد فیزیولوژیک و ذهنی در مواجهه با آلودگی صوتی ناشی ازترافیک شهر ساری انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمه‌تجربی و مداخله‌ای درتابستان سال ۱۴۰۱ بر روی 40 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. شرایط ورود افراد به مطالعه جهت حذف عوامل مخدوش‌کننده تا حد امکان شامل قرار داشتن در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال، برخورداری از سلامت شنوایی(داشتن افت شنوایی کم‌تر از ۲۵ دسی‌بل) و عدم سابقه مصرف داروهای خاص بود. تمامی آزمایش‌ها در اتاقک آکوستیک با ابعاد2 ×3 متر با دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد، رطوبت ۵۰ درصد و روشنایی ۴۰۰ لوکس صورت گرفت. اندازه‌گیری پارامترهای فیزیولوژیک (ضربان قلب، فشارخون و دمای عمقی بدن) در وضعیت آسایش آکوستیکی و مواجهه با سروصدای ترافیک انجام شده است. در این پژوهش بررسی عملکردهای شناختی توسط آزمون عملکرد پیوسته (CPT) در شرایط مواجهه و عدم مواجهه انجام‌گرفت. این آزمون با همبستگی ساختاری 89/0 توسط محققین برآورد شد. هم‌چنین تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های توصیفی و تحلیلی در نرم‌افزار SPSS v24 انجام شده است.
یافتهها: براساس یافته‌های به‌دست‌آمده، 52 درصـد از دانشـجویان مورد بررسی را دختران تشکیل دادند و میانگین سن افراد مورد مطالعه ۲۴/۲۳ سال با انحراف معیار ۹۹/۴ با حداقل ۱۹ و حداکثر ۳۸ سال بود.۳/۷۶ درصد شرکت‌کنندگان مجرد و ۷/۲۳ درصد آن‌ها متأهل بودند. براساس نتایج مواجهه افراد، میانگین تراز فشار صوت صدای ترافیک درگروه مواجهه dBA 11/0±45/75 گزارش شده است. هم‌چنین مشاهده گردید که ضربان قلب و دمای عمقی گروه مواجهه به‌طور معنی‌داری افزایش‌یافته است(05/0P<). میانگین خطای ارائه پاسخ و خطای حذف، در بین دو گروه کنترل و مواجهه، دارای اختلاف معنی‌داری بوده و میانگین این فاکتور در گروه کنترل کم‌تر بوده است. هم‌چنین زمان پاسخ در گروه مواجهه دارای اختلاف معنی‌داری با میانگین زمان واکنش در حالت عدم مواجهه دارد (05/0P<).
استنتاج: با توجه به گسترش روزافزون شهرنشینی و تراکم ترافیک در معابر و خیابان‌ها، سروصدای ناشی از ترافیک به عنوان یکی از معضلات اساسی جوامع مدرن، به‌طور اجتناب‌ناپذیری بر سلامت و ایمنی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. باتوجه ‌به اهمیت سروصدای ترافیک و مواجهه اجتناب‌ناپذیر با آن، ایجاد اختلالات در عملکردهای انسانی می‌تواند از نظر جنبه‌های بهداشتی و بروز پیامدهای ایمنی بسیار حائز اهمیت باشد؛ بنابراین توجه به ‌مواجهه با سروصدای ناشی از ترافیک، وضعیت عملکردی و عوامل تأثیرگذار در آن از طریق بررسی‌ها و تحقیقات لازم است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلودگی صوتی، صدای ترافیک، عملکرد فیزیولوژیک، آزمون عملکرد پیوسته، عملکرد شناختی

عنوان انگلیسی Investigation of the Physiological and Mental Performance of Students in Exposure to Traffic Noise Pollution in Sari
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Noise pollution, as an unwanted and annoying sound that can negatively impact human health and well-being, has become one of the major environmental problems in the world. This type of pollution not only disrupts peace and comfort but can also have serious consequences for human physical and mental health. Despite the importance of the issue of exposure to harmful physical factors and their impact on health, few studies have been conducted on traffic noise based on the conditions in Iranian cities. Considering the importance of urban traffic noise, the lack of domestic studies on its characteristics and how it affects the cognitive and physiological performance of exposed individuals, and its importance and decisive role in the occurrence of errors and mental functions, this research aimed to investigate the physiological and mental performance in exposure to traffic noise pollution in Sari city.
Materials and methods: This quasi-experimental intervention study was conducted in the summer of 1401 (2023) on 40 students of Mazandaran University of Medical Sciences. To minimize confounding factors, the inclusion criteria were as follows: age range of 20-30 years, normal hearing (hearing loss less than 25 dB), and no history of taking specific medications. All experiments were conducted in an acoustic chamber measuring 3 by 2 meters with a temperature of 23°C, humidity of 50%, and illuminance of 400 lux. Physiological parameters (heart rate, blood pressure, and core body temperature) were measured in acoustic comfort and traffic noise exposure conditions. Cognitive performance was assessed using the Continuous Performance Test (CPT) in exposure and non-exposure conditions. The structural correlation of this test was estimated by the researchers to be 0.89. Data analysis was performed using descriptive and analytical tests in SPSS v24.
Results: According to the findings, 52% of the students studied were female. The mean age of the participants was 24.23 years with a standard deviation of 4.99 years, a minimum of 19 years, and a maximum of 38 years. 76.3% of the participants were single and 23.7% were married. Based on the exposure results, the average sound pressure level of traffic noise in the exposure group was reported as 75.45±0.11 dBA. It was observed that the heart rate and core temperature of the exposure group increased significantly (P<0.05). The average error (omission and commission) between the control and exposure groups had a significant difference and the average of these variables was lower in the control group. Also, the reaction time in the exposed condition had a significant difference with the non-exposed condition (P<0.05).
Conclusion: With the rapid growth of urbanization and the increasing density of traffic on roads and streets, noise pollution from traffic has become an unavoidable problem in modern societies, inevitably impacting human health and safety. because of the importance of traffic noise and the inevitable encounter with it, can be considered very important in terms of health aspects and occurrence of safety consequences. Therefore, paying attention to traffic noise exposure, human performance status, and influencing factors through investigations and research is necessary.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله noise pollution, traffic noise, physiological performance, CPT test, mental performance

نویسندگان مقاله راضیه یوسفی‌نژاد | Raziyeh Yousefinezhad
MSc Student in Ergonomics, Student Research Committee, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری ایران

سیاوش اعتمادی نژاد | Siavash Etemadinezhad
Associate Professor, Department of Occupational Health Engineering, Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

جمشید یزدانی چراتی | Jamshid Yazdani-Charati
Professor, Department of Biostatistics, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حانیه قاسمی | Haniye Ghasemi
MSc Student in Occupational Health Engineering, Student Research Committee, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری ایران

سلاله رمضانی | Solale Ramazani
MSc in Occupational Health Engineering, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iranر
کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری ایران

سید احسان سمائی | Seyed Ehsan Samaei
Assistant Professor, Occupational Health Engineering, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندارن، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-9203-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت حرفه ای
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات