|
مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی کلاسهای تربیتبدنی عمومی از طریق اپلیکیشن بر شاخصهای سلامتی دانشجویان در دوران کرونا |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به همهگیری کرونا، شروع ناگهانی سبک زندگی آنلاین مشکلاتی را ازجمله اضطراب، افسردگی و ناراحتی جسمانی مانند سردرد، اختلال خواب و کمتحرکی را به همراه داشته است. باتوجه به تحقیقات قبلی فعالیت بدنی با نظارت مربیان ورزشی میتواند باعث بهبود سیستم ایمنی و اثرات مثبت روانشناختی گردد، همچنین بر اساس نظریه خودمختاری، رضامندی از نیازهای روانشناختی باعث بهزیستی روانشناختی و کاهش اضطراب میشود. این نظریه به طور گسترده ای در حیطه رفتارهای سلامت کار شده است، اما در حیطه مداخلات از طریق شبکه های اجتماعی تحقیقات کمی وجود دارد. بر اساس توجه روزافزون و استفاده بیش از حد از تلفن همراه و چالش رفتارهای کم تحرک، هدف از مطالعه حاضر، بررسی مشارکت دانشجویان در فعالیت بدنیهای بدنی برای افزایش سلامت جسمانی از طریق اپلیکشن انجام گرفت. روش پژوهش حاضر پیشآزمون- پسآزمون یک و دو بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه ارومیه تشکیل دادند که با توجه به شرایط همهگیری کرونا، واحد تربیتبدنی را بهصورت مجازی انتخاب کرده بودند. 165 نفر از دانشجویان بهصورت در دسترس انتخاب و سپس بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله موردنظر شامل برنامه فعالیت بدنی در 10 تمرین با وزن بدن با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه در مدت 20 روز بود که به گروه مداخله ارائه شد. گروه کنترل برنامههای معمول خود در کلاسهای تربیتبدنی را که از طریق سیستم الاماس برای آنها ارائه میشد را صرفاً انجام دادند. دانشجویان هر دو گروه پرسشنامههای میزان فعالیت بدنی، نیازهای اساسی روانشناختی، سرزندگی ذهنی، افسردگی، سردرد، آشفتگی خواب را در سه مرحله پیشآزمون و پسآزمون یک و دو تکمیل کردند. نتایج نشان داد که فعالیت بدنی از طریق اپلیکیشن باعث افزایش رضایتمندی از نیازهای اساسی روانشناختی مرتبط با تمرین شد. همچنین شاخصهای افسردگی، مشکلات سلامت جسمانی، سردرد و آشفتگیهای خواب کاهش پیدا کرد. نتایج در گروه کنترل نشان داد که فعالیت بدنی سرزندگی ذهنی کاهش چشمگیری داشت، درحالیکه افسردگی، سردرد و آشفتگی خواب افزایش پیدا کرد. پیشنهاد میشود برای ارتقای سلامت جسمانی دانشجویان واحدهای تربیتبدنی، فعالیتهای بدنی با استفاده از گوشی هوشمند با رویکرد حمایت از نیازهای اولیه روانشناختی صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فعالیت بدنی، تلفن همراه، سردرد، آشفتگی خواب |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the effectiveness of general physical education classes through the application on students’ health indicators during the corona pandemic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Due to the Corona epidemic, the sudden start of the online lifestyle has brought problems such as anxiety, depression and physical discomfort such as headaches, sleep disorders and inactivity. According to previous research, physical activity under the supervision of sports coaches can improve the immune system and have positive psychological effects. Also, according to the theory of autonomy, satisfying psychological needs causes psychological well-being and reducing anxiety. This theory has been widely used in the field of health behaviors, but there is little research in the field of interventions through social networks. Based on the increasing attention and excessive use of mobile phones and the challenge of sedentary behaviors, the purpose of this study was to investigate the participation of students in physical activity to increase physical health through the application. The method of the present study was pretest-posttest. The statistical population of this study consisted of students of Urmia University who had chosen the physical education unit virtually according to the corona pandemic. 165 students were selected by convenience sampling and then randomly divided into intervention and control groups. The intervention included a physical activity program in 10 workouts with body weight using a mobile application for 20 days, which was presented to the intervention group. The control group simply performed their usual programs in the physical education classes offered to them through the LMS system. Students in both groups completed questionnaires on physical activity, basic psychological needs, subject vitality, depression, headache, and sleep disturbance in three stages: pre-test and one and two post-test. The results showed that physical activity through the application increased satisfaction with the basic psychological needs related to workouts. Depression, physical health problems, headaches, and sleep disturbances also decreased. The results in the control group showed that physical activity, and subjective vitality significantly reduced, while depression, headache and sleep disturbance increased. It is suggested that in order to promote the physical health of students in physical education units, physical activities be performed using a smartphone with the approach of supporting basic psychological needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Physical activity, Mobile phone, Headache, Sleep disturbance |
|
نویسندگان مقاله |
سعیده فتاح مدرس | saeideh FatahModares
سید محمد کاشف | Seyyed Mohammad Kashef
بهزاد بهزادنیا | Behzad Behzadnia
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1603-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|