|
مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی بازی های حسی_حرکتی و نوروفیدبک بر توجه کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازی های حسی_حرکتی و نوروفیدبک بر توجه کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی شکل گرفت. مطالعات پیشین عواملی چون سبک دلبستگی، ذهن آگاهی، ویژگیهای شخصیتی و عوامل خانوادگی را موثر میدانند و معتقدند افراد دارای بیماری بیشفعالی در خود تنظیمی هیجانی یعنی مدیریت و کنترل در این حیطه نقصان دارند. به همین سبب بررسی در مشکلات این گروه و با تمرکز به مساله توجه و تمرکز امری مهم و نیازمند توجه است. روش کار: این پژوهش از انواع مطالعات نیمه تجربی می باشد که آزمودنی ها به شیوه در دسترس از تمامی کودکان 8 تا 12 سال تهرانی مبتلا به بیش فعالی انتخاب و بصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. 40 نفر آزمودنی در سه گروه بازی های حسی حرکتی، نوروفیدبک، گروه ترکیبی و یک گروه کنترل قرار گرفتند و پیش و پس از مداخلات برای سنجش توجه از IVA2 استفاده شد. یافته ها: یافته ها برگرفته از تجزیه و تحلیل کواریانس پس از رعایت پیش فرض ها نشان داد میزان توجه دیداری و شنیداری در بازی های حسی حرکتی، نوروفیدبک و ترکیبی در گروه و شاهد پس از حذف اثر پیش آزمون به طور معناداری با هم تفاوت دارند. این نتیجه به این معناست که با توجه به نتایج ذکر شده، مداخله بازی های حسی حرکتی، نوروفیدبک و ترکیبی تاثیر معنادار بر میزان توجه در ابعاد گوش بزنگی، توجه، سرعت پردازش، احتیاط، ثبات، تحمل، ادراک، پایداری و حسی حرکتی در دو بخش دیداری و شنیداری دارد. عوامل مداخله گر بررسی شد،موردی یافت نشد بنابراین اثری روی نتایج تحقیق نداشت. نتیجه گیری:همچنین بر اساس یافته های بدست آمده رویکرد ترکیبی بازی های حسی_حرکتی و نوروفیدبک بر توجه کودکان اثر بخشی بیشتری به نسبت دو رویکرد بازی های حسی حرکتی و نورورفیدبک دارد و بین دو رویکرد بازی های حسی حرکتی و نورورفیدبک در اثر بخشی بر توجه تفاوت معناداری وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازی های حسی_حرکتی ، نوروفیدبک، توجه کودکان، بیش فعالی |
|
عنوان انگلیسی |
the effectiveness of sensorimotor plays and neurofeedback on the attention of children with attention deficits and hyperactivity disorder. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract This research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of sensory-motor games and neurofeedback to pay attention to children with important and hyperactive characteristics. Previous studies know factors such as attachment style, mind, personality traits and common factors and believe that people with hyperactive disease are incapable of emotional self-regulation, i.e. management and control. For this reason, it is important to investigate the problems of this group, considering the subject of attention and the subject that needs attention. In this work, it is one of the types of semi-experimental studies that the subjects were selected from all 8-12-year-old children in Tehran with hyperactivity and were randomly assigned to experimental and control groups. 40 subjects were placed in three groups of sensory-motor games, neurofeedback, combined group and a control group, and IVA2 was used to measure attention before and after the interventions. The findings obtained from covariance analysis after meeting the defaults showed that the level of visual and auditory attention in sensory-motor, neurofeedback and combined games in the group and the control are significantly different after removing the effect of the pre-test This result means that according to the mentioned results, the intervention of sensory-motor, neurofeedback, and combined games has a significant effect on the amount of attention paid to tinnitus, attention, processing speed, caution, stability, tolerance, perception, stability, and sensorimotor. It has two parts, visual and auditory. Based on the findings, a combination of sensory-motor games and neurofeedback has more on children's attention than the two characteristics of sensory-motor games and neurofeedback, and there is no significant difference between the two sensory-motor games and neurofeedback. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
sensorimotor games, neurofeedback, children&apos,s attention, hyperactivity |
|
نویسندگان مقاله |
زینب فتحیان | zeinab fathian Research Sciences Unit, Islamic Azad University دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات
سمیرا وکیلی | samira vakili , Department of Psychology of Exceptional Children and Counseling, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran ،گروه روانشناسی کودکان استثنایی و مشاوره، واحد علوم تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
مهدی عرب زاده | mehdi arabzadeh Department of Educational Psychology, Khwarazmi University, Tehran, Iran دانشگاه خوارزمی
کیوان ملانوروزی | keivan mollanorozy Movement Behavior and Sports Psychology Department, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1697-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|