|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۸۰، صفحات ۲۴-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و سنجش روایی محتوایی برنامه فرزندپروری مثبت برای خانوادههای
کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: مشکلات کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای تا حد زیادی به رابطه ی والد - فرزندی ارتباط دارد، لذا در پژوهش حاضر، براساس روش سنتزپژوهی، یک الگوی اجرایی جامع برای آموزش والدین ارائه می شود. هدف پژوهش، شناسایی مؤلفه ها و عناصر آموزش فرزندپروری مثبت برای خانواده های کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای، تدوین برنامه و سنجش روایی محتوایی آن بود. روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. جامعه آماری شامل تمامی مقالات و پژوهش های مرتبط با فرزندپروری مثبت بود. حجم نمونه تعداد ۹۲ مقاله بود که در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ منتشر شده بودند. با استفاده از سیاهه ی CASP و براساس معیارهای ورود و خروج، ابتدا ۲۷ و سپس بعد از مطالعه ی چکیده ی اسناد، کیفیت مقالات و میزان مرتبط بودن، تعداد ۱۲ مورد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل داده ها از الگوی شش مرحله ای پتیکرو و روبرتس ) 200 6 ( و برای روایی محتوایی از شاخص روایی محتوایی استفاده شد. یافته ها: طبق یافته های پژوهش، فرزندپروری مثبت بر 6 مضمون اصلی شامل: احترام متقابل و برابری، استفاده از پیامدهای طبیعی و منطقی، خودمختاری روانی، انضباط استقرایی، بلوغ و انتظارات بالا و صمیمیت، پذیرش و حساسیت والدین استوار است. روایی محتوایی براساس شاخص روایی محتوایی ۸۶ / ۰ بود که مبین روایی محتوایی قابل قبول برنامه است. نتیجه گیری: باتوجه به اینکه، اختلال نافرمانی مقابله ای، بیشتر تحت تأثیر تعامل فرد با محیط اجتماعی و خصوصاً خانواده می باشد و سبک فرزندپروری در بروز اختلال مؤثر است، برنامه طراحی شده، می تواند برای ارتقای مداخلات موجود و طراحی مداخلات نوین به کار رود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، آموزش والدین، اختلال نافرمانی مقابله ای، فرزندپروری مثبت، کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Designing and evaluating the content validity of positive
parenting Program for families of children with oppositional
defiant disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract background & purpose: The problems of children with oppositional defiant disorder are largely related to the parent-child relationship, therefore in the current research, based on the research synthesis method, a comprehensive implementation model for parent education is presented. The aim of the research is to identify the components and elements of positive parenting for the families of children with oppositional defiant disorder, develop the program and evaluate its content validity. Method: The research method is qualitative and research synthesis type. The statistical population included all articles and research related to positive parenting. The sample size was 92 articles that were published between 2010 and 2023. Using the CASP checklist and Based on the entry and exit criteria, first 27 and then after studying the abstract of the documents, the quality of the articles and the degree of relevance, 12 cases were selected as the research sample. Petticrew & Roberts(2006) six- stage model was used for data analysis, and Content Validity Index method was used for content validity. Results: According to the findings of the research, positive parenting is based on six main theme including: mutual respect and equality, use of natural and logical consequences, psychological autonomy, inductive discipline, parental warmth, acceptance, and sensitivity. The content validity was based on the content validity index of 0. 86, which indicates the acceptable content validity of the program. Conclusion: Considering that oppositional defiant disorder is more influenced by the interaction of the individual with the social environment, especially the family, and the parenting style is effective in the occurrence of the disorder, the designed program can be used to improve existing interventions and design new interventions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Children with oppositional defiant disorder, Parent education, positive parenting |
|
نویسندگان مقاله |
علی متقیان | Ali Motaghian
کامبیز پوشنه | Kambiz Poshaneh
حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
پریسا تجلی | Parisa Tajalli
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1181-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|